Het is niet alleen belangrijk dat je advertenties piekfijn in orde zijn, maar ook dat een advertentieplatform bij je bedrijf past. Geen idee hoe je hierachter komt? Deze tips helpen je het te ontdekken.
1. Turf je leads
Je adverteert natuurlijk om mensen naar je showroom te trekken. Misschien heb je een systeem dat per platform bijhoudt hoeveel klanten contact zoeken en een bezoek brengen. Handig, maar zo’n ‘leadmanagementsysteem’ registreert niet wanneer iemand jou op een site heeft gezien en vervolgens buiten dit platform om een afspraak maakt. Hierdoor heb je geen compleet beeld van hoe je platforms presteren.
De oplossing is even simpel als geniaal: maak een lijst van de sites waarop je adverteert en leg hem neer bij de koffieautomaat. Willen showroombezoekers koffie? Vraag ze dan meteen waar ze jou hebben gevonden. Of nog beter: vraag het meteen bij binnenkomst. Hun antwoord turf je af op de lijst. Let wel op dat je deze vraag aan élke klant stelt. Anders zijn je cijfers niet betrouwbaar.
2. Maak per platform een kosten-batenanalyse
Meten is weten. Pak daarom de facturen van de platforms erbij en maak een overzicht van de kosten en baten per site. Hoeveel geld en moeite investeer je per platform en hoeveel showroombezoeken en verkopen krijg je hiervoor terug? Zo’n overzicht maak je bijvoorbeeld met Microsoft Excel. Voor het gemak hebben we twee sjablonen gemaakt die je aan kunt passen op je eigen situatie:
· Kosten/baten-matrix (Excel document)
· Vergelijkingstabel bezoek/sales per platform (Excel document)
3. Overweeg of hulp waardevol is
Nog een belangrijke vraag: helpen de platforms je met je zichtbaarheid? Bij sommige sites kun je bijvoorbeeld tegen betaling bovenaan staan of krijg je tips om op te vallen tussen de rest. Ook zijn er platforms die laten zien hoe jouw advertenties presteren ten opzichte van je concurrenten. Ga bij elke site na of de hulp die zij bieden waardevol genoeg voor jou is.
Meer weten?
Wil je meer weten over succesvol online adverteren? Download gratis onze whitepaper ‘Zo maak je van online advertenties echte winnaars’.
Aanbevolen artikelen