Ford Nederland maakte dit voorjaar de omslag van traditionele dealer naar een agentuurmodel. Ook andere merken hebben al aangekondigd deze stap te gaan zetten of zijn hier al mee bezig. Dit markeert een revolutie in de Nederlandse automotive sector. Bovemij helpt Ford en haar agenten met oplossingen om de overgang zo soepel mogelijk te maken.
Het agentuurmodel houdt in dat Ford Nederland samenwerkt met agenten in plaats van dealers. ‘Een baanbrekende stap, omdat ze de eerste zijn die dit in Nederland toepassen’, zegt Dorik Hansen, strategisch consultant Automotive bij Bovemij. Wij zien dat meerdere merken dit voorbeeld volgen en zijn binnen Bovemij daarom volop bezig met dit thema.
Als dé partner in de mobiliteitsbranche heeft Bovemij de taak en een ideale positie om alle betrokken partijen te helpen met oplossingen op specifieke thema’s rondom het agentuurmodel, zoals verzekeren en data. Van dealers, dealerverenigingen en agenten tot fabrikanten en importeurs.’
Bovemij schiet te hulp
Het agentuurmodel volgt het dealermodel op, dat al meer dan 40 jaar de norm is. ‘Een interessante verandering die ook veel onduidelijkheden en uitdagingen met zich meebrengt’, aldus Hansen. ‘Bijvoorbeeld op het gebied van verzekeringen. Bovemij helpt Ford om dit in goede banen te leiden en we zaten al vroeg in het overgangsproces aan tafel met de individuele agenten, de dealervereniging en Ford. Daar zijn een aantal maatwerkoplossingen uitgekomen.’
Demovoertuigen verzekeren
Voorbeeld van zo’n uitdaging is de verzekering van demovoertuigen die onder andere bedoeld zijn voor proefritten. Die blijven weliswaar eigendom van Ford, maar ze bevinden zich door de veranderende rol van Ford in het pand van de agent. Dat is helemaal nieuw voor Ford; daarom heeft zij Bovemij gevraagd om de demovoertuigen te verzekeren. Hansen: ‘We dachten mee en ontwikkelden een maatwerkoplossing voor dit soort auto’s, zodat Ford haar risico kon afdekken én het aansluit bij de huidige verzekeringen van de agenten. We zijn trots op deze maatwerkoplossing, want die biedt het beste voor beide partijen.’
Efficiënter leasen met New Car Ordering (NCO)
Begeleiding bood Bovemij ook rondom de aanpassing van het New Car Order-systeem (NCO) voor leasing aan het agentuurmodel. ‘Wil een klant een nieuwe leaseauto? Dan werd dat voorheen handmatig ingevoerd, en dat is een foutgevoelig proces. Het NCO-systeem van RDC – onderdeel van Bovemij – automatiseert het complete communicatietraject van het bestellen, afleveren én factureren van voorraad, zakelijk- en private leaseauto’s tussen leasemaatschappijen en agenten. We rolden dit uit bij alle Ford-agenten, waarbij we continu bijsturen op een zo optimaal mogelijke inrichting.
Lage kosten en waardevolle klantdata
Wat is de achtergrond van deze ommezwaai in het bedieningsmodel? ‘In een markt met steeds meer concurrentie en de opkomst van elektrificatie kijken fabrikanten continu naar kostenverlagende mogelijkheden. Daar komt nog bij dat Ford bij deze aanpak veel meer grip heeft op de klant, omdát er meer online gebeurt. Zo beschikken ze over meer klantdata. En dat is in de moderne marketing van onschatbare waarde.’
Andere merken zullen volgen
‘We staan aan het begin van een revolutie in de Nederlandse mobiliteitssector’, stelt Hansen. ‘Het agentuurmodel is voor veel fabrikanten en importeurs erg aantrekkelijk, dus zullen er na Ford nog meer merken volgen. Als Bovemij gaan we mee met deze ontwikkeling, om zo dé partner te blijven voor alle bedrijven in de mobiliteitsbranche. Natuurlijk niet alleen voor de dealers, dealerverenigingen en agenten, maar zeker ook voor de fabrikanten en importeurs’.
Vragen over dit onderwerp?
Uiteraard komen wij graag in contact met partijen die ook vraagstukken hebben over dit thema, hoe groot of klein deze ook zijn. Stuur hiervoor een e-mail naar agency@bovemij.nl. Wij helpen je dan graag verder.