Ga jij je eenmanszaak uitbreiden, dan is dat reden voor feest. Want: de zaken gaan zó goed dat je handen tekortkomt. Tegelijk brengt extra werknemers aannemen ook een boel regelwerk mee. Zo gelden er allerlei eisen voor een gezonde en veilige werkplek. Lees hieronder welke dat zijn en hoe je hier hulp bij kunt krijgen.
Als zzp’er je bedrijf uitbreiden is mooi, maar zeker geen appeltje-eitje. Er begint niet alleen een zoektocht naar personeel, maar ook de loonadministratie moet worden ingericht en de arbeidsovereenkomst opgesteld. En dat is nog lang niet alles: je krijgt te maken met wet- en regelgeving, waaronder de Arbowet.
Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken?
Het is dus een feit dat werknemers aannemen garant staat voor het nodige regelwerk. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Als werkgever in de mobiliteitsbranche kun je bij deze taak namelijk hulp krijgen van BOVAG, OOMT en van ons. Benieuwd wat je allemaal moet regelen? Dit zijn de to do’s voor een gezonde en veilige werkplek:
1. De Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling bestuderen
Een goed startpunt is het bekijken van de wet, het besluit en de regeling van de Arbodienst. Dit zijn de verschillen:
Arbowet: in deze wet staan de algemene bepalingen die voor alle werkplekken gelden.
Arbobesluit: de uitwerking van de Arbowet is het Arbobesluit. Je vindt hierin de regels waar werknemers en werkgevers aan moeten voldoen om de risico’s tijdens het werk zoveel mogelijk te verkleinen.
Arboregeling: in deze regeling vind je meer concrete informatie. Zo lees je waar arbeidsmiddelen aan moeten voldoen en hoe een arbodienst zijn wettelijke taken exact moet uitvoeren.
2. De juiste arbeidsmiddelen aanschaffen
Dat je de goede arbeidsmiddelen in huis hebt, is een must. Met de juiste kleding, schoenen en beschermingsmiddelen kun je vervelende gevolgen door een bedrijfsongeval beperken. Geen idee waar je deze spullen moet halen? Je kunt onder andere terecht bij Elgersma en de BOVAG Ledenwinkel. Voor veiligheidsverlichting en volledige kantoorinrichting ben je hier ook aan het juiste adres.
3. Je Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E) op orde maken
Heb je personeel in dienst – hier vallen ook uitzendkrachten, stagiaires, vrijwilligers of inhuurkrachten onder – dan kom je er niet onderuit om een RI&E te maken. Het is volgens de Arbowet zelfs verplicht. Waarom? Omdat de RI&E je inzicht geeft in de risico’s. Je staat erbij stil en kunt ze zoveel mogelijk proberen te tackelen. In de mobiliteitsbranche kun je gebruikmaken van een aantal RI&E’s, zoals die van OOMT. Wil je liever dat er meer werk uit handen wordt genomen? Dat kan. Je kunt je door Innovam en VBA Adviseurs laten begeleiden in het hele traject. Zelfs bij het uitvoeren van de actieplannen.