Ruud van Wijngaarden (37) is sales manager bij Emil Frey Nederland
“Als vertegenwoordiger van 24 verschillende automerken is Emil Frey Nederland één van de grootste automotive retailorganisaties van ons land. We behelzen onder meer Nefkens, Pouw, Ekris en Terwolde, Wittenberg – de Bois en ABD, maar ook onze leasemaatschappij MKB Lease. Onze rol is vooral faciliterend en ondersteunend: wij bepalen de strategie die Emil Frey volgt, daarbinnen mogen onze bedrijven zelf opereren. Ook zaken waar bedrijven zelf niet mee bezig kunnen of willen zijn, pakken wij op. Denk dan aan het ontwikkelen van een lange termijnvisie, nieuwe merken, maar ook aan bijvoorbeeld HR en ICT – zodat zij hun handen meer vrij hebben om te ondernemen.
Als salesmanager hou ik me dus bezig met de commerciële strategie voor onze dealerholdings, maar ik beheer ook gedeeltelijk het portfolio van onze verzekeringsproducten. Niet geheel toevallig gaat het om Bovemij autoverzekeringen, haha. Het prettige aan die producten is dat wij portefeuille-eigenaar zijn en de klant mogen beheren. Klanten hebben daarmee de zekerheid dat ze bij ons terecht kunnen voor schade, dat hun auto altijd wordt hersteld met originele onderdelen én dat wij ze kunnen bedienen via onze eigen schadebedrijven. Dat is echt iets waar Bovemij zich mee onderscheidt, die op maat gemaakte verzekeringen – en het is ontzettend goed voor onze klantenbinding.
Wat zo’n autoverzekering klanten nou daadwerkelijk biedt? Dat verschilt per persoon. Sommigen doen het omdat ze een stukje zekerheid willen, het biedt een bepaalde gemoedsrust. Andere klanten hebben dat weer minder: die sluiten een verzekering af omdat het ‘moet’. Er is wel een gemene deler: mensen die bij ons een auto kopen, vinden het prettig om alles onder één dak te hebben, dus ook die verzekering.
De autobranche is weliswaar aan verandering onderhevig, maar de auto als vervoermiddel blijft hoe dan ook bestaan, daarvan ben ik overtuigd. Er zal een gedeeltelijke verschuiving plaatsvinden van bezit naar gebruik, maar er is óók een grote groep die de auto als vast eigendom wil behouden. Daarbij is de urbanisatie in veel delen in Nederland nog niet geschikt voor deelconcepten op grote schaal.
Er zijn echter ook nog andere auto ‘vormen’ te bedenken, zoals flexibel vervoer. Binnen ons bedrijf zijn we bijvoorbeeld bezig met het realiseren van een auto-abonnement. Het concept is simpel: je hebt voor een bepaalde periode vervoer nodig, kiest een auto die aan jouw behoefte voldoet en sluit een abonnement af – en zegt het weer op als je de auto niet meer nodig hebt. Je kunt daarbij denken aan mensen die op de zomer naar hun werk fietsen, maar in de winter liever de auto nemen. Of forenzen die tijdelijk op een locatie werken die verder van huis is. Zo’n abonnement is dan ontzettend handig – bij private lease zit je immers vaak vast aan een bepaalde termijn. Het abonnement is er nog niet, maar we hopen het dit najaar te realiseren – zodat we onze klanten op nóg meer manieren kunnen bedienen.
In de verdere toekomst zie ik wel een kleine rol voor de vliegende auto. Een van onze merken is er zelfs al mee bezig. Wat heet: het ding bestaat al én vliegt. Of iedereen later in zo’n vliegend voertuig zal stappen, betwijfel ik: veel mensen hebben al moeite met tweedimensionaal bewegen, laat staan dat er een derde dimensie bijkomt. Maar het gaat zeker een plaats innemen in onze mobiele maatschappij en ook wij gaan dat nog gewoon meemaken. Ik kijk ernaar uit.”
Bekijk hier de volledige portrettenreeks