Martin Kniest (50) is eigenaar van Matz Carwash BV en Matz Social BV
“Jaren geleden werkte ik als verkoper in een interieurzaak. Op een dag kwam daar een klant binnen die zijn complete huis wilde laten inrichten. Een markante man waarmee ik een leuk contact had, want in de weken erna kwam hij geregeld terug. Commercieel was hij ook – dan zei hij dat ik hem om zeven uur ’s avonds moest bellen als ik zijn akkoord op de offerte wilde, terwijl de winkel om zes uur sloot. Na een paar weken riep hij ineens: ‘Martin, ik wil dat je bij mij komt werken, ik zit in de verzekeringen.’ Eerlijk? Het leek me nogal saai, ik wees zijn aanbod vriendelijk af. Maar hij hield vol en uiteindelijk besloot ik langs te komen voor een kop koffie. Waar dat was? Op het Takenhofplein. Die markante man was wijlen Theo Kersten, destijds commercieel directeur van Bovemij.
Theo overtuigde me, want ik begon als commercieel verkoper bij Dealergarant Verzekeringen. Ik vond de mobiliteitsbranche een fantastische wereld, had sowieso veel raakvlakken met auto’s, dus zat er op mijn plek. Toch besloot ik na een paar jaar uit te vliegen en terug te gaan naar mijn roots, een eigen horecabedrijf. Helaas ging dat failliet en kwam ik in een zware tijd terecht. Tót een vriend me eind 2015 vroeg of ik in zijn wasstraat wilde werken. Ik begon er als manager en had drie collega’s, in 2017 nam ik de zaak over. Inmiddels heb ik meerdere wasstraten en bijna honderd man personeel.
Naast de wasstraat ben ik ook eigenaar van Matz Social BV, speciaal voor mensen met een begeleidingsbehoefte. Ze worden ondersteund door trajectcoaches, maar ik heb ook een speciale school waar ontwikkelingslessen en Nederlands worden gegeven. Het doel? Mensen werkfit en werkklaar maken. Sowieso draait alles in mijn werk om sociaal ondernemen, dat ‘zorgen’ zit in mijn DNA. Tegelijkertijd hou ik ervan om zakelijk bezig te zijn. In mijn bedrijven komt dat allemaal samen. In het verleden is daar ook een tv-documentaire over gemaakt én heb ik een boek geschreven, genaamd ‘De Wasstraat’. Ik zeg altijd: onze wasstraten zijn voor mensen, en in de tussentijd wassen we auto’s.
De carwash is een belangrijke factor op het gebied van duurzaamheid. Waterbesparing speelt een grote rol – het zelf buiten wassen met kraanwater moet echt verleden tijd zijn. Wij werken bijvoorbeeld met honderd procent gerecycled water en maken gebruik van zonnepanelen om energie op te wekken. Verder is de carwash natuurlijk ook een luxe. Waar je vroeger zelf een hele ochtend je auto stond te wassen, kun je nu in vier minuten klaar zijn en hou je tijd over voor andere leuke dingen. Een prettige bijkomstigheid qua efficiency.
De tijden veranderen, dat merk ik wel. Private lease speelt een grotere rol, mensen gebruiken hun auto steeds flexibeler, de deeleconomie groeit. Dat biedt de nodige uitdagingen voor kleinere ondernemers. Leasemaatschappijen gaan bijvoorbeeld sneller naar landelijk opererende wasstraten toe voor een onderhoudscontract – daar moet je tegen opboksen. Ook het aantal elektrische auto’s neemt toe. Dat zorgt soms voor problemen in de wasstraat omdat mensen simpelweg niet weten hoe de techniek in hun auto werkt – waardoor ze bijvoorbeeld niet remmen als ze op de band komen te staan. Meerdere keren per week is er wel een incident waarbij de wasstraat schade oploopt.
Het goede nieuws: al mijn verzekeringen lopen via Bovemij. Voorheen was ik elders verzekerd, maar ik wilde graag terug naar het vertrouwde honk – dat voelt nou eenmaal goed. Ik vind het dan ook fantastisch dat Bovemij deze jubileumlijmpaal viert en twijfelde geen seconde toen ik voor dit interview werd gevraagd. Graag maak ik meteen gebruik van de gelegenheid om Theo Kersten te bedanken voor de kans die hij me gaf. Het heeft mijn leven op positieve wijze veranderd.”
Bekijk hier de volledige portrettenreeks