Maarten Akkers (56) is eigenaar van Jan Kooij 2wielers B.V. en is voorzitter afdeling fiets van BOVAG
“Als twaalfjarig jochie had ik al een bijbaantje bij Jan Kooij, tijdens vakanties. Later ging ik er meer werken, tot ongeveer mijn 25e. Daarna vervulde ik een tijdlang andere functies in de mobiliteitsbranche, onder andere bij een automaterialenbedrijf. Na een jaar of zeven keerde ik weer terug bij Jan Kooij én kreeg ik de mogelijkheid de zaak over te nemen. Dat bleek een succes: ik nam een andere fietszaak over, had vijftig procent van de Nijmeegse markt in handen én werd in 2011 uitgeroepen tot de beste fietsenwinkel van Nederland. Maar het begon te kriebelen: in 2016 verkocht ik de zaak en richtte ik een eigen e-bike bedrijf op. Om uiteindelijk in 2020 een nieuwe winkel op een andere locatie in Nijmegen te beginnen, onder dezelfde naam – die was immers een begrip geworden.
Fietsen lopen als een rode draad door mijn leven, alle ontwikkelingen heb ik van dichtbij meegemaakt. Duidelijk is dat de fiets zich steeds meer heeft geprofileerd als mobiliteitsproduct. Het is een stabiele markt, die met de komst van e-bikes alleen maar groeit. Eerst zag je enkel vijftigplussers op elektrische fietsen, maar de doelgroep breidt steeds meer uit. Je ziet bijvoorbeeld dat ook de jeugd de e-bike heeft omarmd. Mensen hebben ’m simpelweg nodig om naar hun werk of school te gaan, om maar niet meer afhankelijk zijn van openbaar vervoer of dure benzineprijzen – en op een fiets beweeg je je nou eenmaal makkelijker door een drukke stad dan met een auto. Tel daar het onderhoud van e-bikes bij op en je hebt een stabiele markt die alleen maar toeneemt.
Ook in fietsenland spelen verzekeringen een ontzettend belangrijke rol. Sinds jaar en dag doe ik zaken met ENRA, een dochteronderneming van Bovemij. Onze band gaat sowieso al jaren terug: toen mijn zaak in 2011 de beste fietsenwinkel van Nederland werd, vroeg Bovemij me voor een adviserende rol binnen hun bedrijf. Kwamen er nieuwe producten voor de fietsmarkt, dan wilden ze graag mijn advies. Het zal geen verrassing zijn dat mijn bedrijfsverzekeringen dus ook via Bovemij lopen. Het fijne eraan vind ik: Bovemij is een menselijke verzekeraar die niet alleen maar op getallen let – geloof me, die zijn er genoeg. Een mooi voorbeeld is de waterschade die mijn winkel twee jaar geleden opliep, door brand bij de buurman. Toen dat bericht binnenkwam op regionale nieuwssites, hing de directeur van ENRA binnen een uur aan de lijn. Hoe vervelend hij het voor me vond, maar ook dat ik goed verzekerd was en alle zaken geregeld zouden worden. Ik voelde die steun écht – om die reden heeft Bovemij ook altijd een streepje voor bij mij.
De ontwikkelingen in fietsenland zijn nog lang niet klaar en dat gaan we merken in de mobiliteitsbranche. Kijk alleen al naar steden die van plan zijn om auto’s te weren; ik denk dat daar een leger aan bakfiets ‘achtige’ fietsen voor in de plaats komt. De fiets wordt daarmee een goed én noodzakelijk product. Ik zit in het deelbestuur van BOVAG en onlangs brachten we, in samenwerking met KPMG, een onderzoeksrapport uit. Daaruit bleek dat de gemiddelde afstand die we per auto afleggen in 75% van de gevallen minder dan 7,5 kilometer is. Dat is gewoon fietsafstand! Eentje die je nóg makkelijker kunt afleggen met een e-bike. Kortom: fietsen hebben hoe dan ook de toekomst.”
Bekijk hier de volledige portrettenreeks