Leer met elkaar en van elkaar: Patrick van Duijnhoven over duurzaamheid bij Bovemij

De eerste stappen richting duurzaam ondernemen zijn vaak het moeilijkst. Maar die stappen zijn al door vele bedrijven gezet. Daarom delen wij graag hoe wij duurzaamheid prioriteit geven zodat het wiel niet opnieuw hoeft te worden uitgevonden. 

Toen commercieel directeur Patrick van Duijnhoven 2,5 jaar geleden bij Bovemij begon, was duurzaam ondernemen voor hem een belangrijk aandachtspunt. Maar voordat Bovemij haar klanten kon adviseren over de eerste stappen naar een betere wereld, werd eerst gekeken hoe groen het bedrijf zelf was. Van Duijnhoven: “Er waren genoeg enthousiaste initiatieven, maar die waren heel gefragmenteerd; iedereen was met z’n eigen stukje bezig. Daarop hebben we eerst bepaald wat onze visie op duurzaamheid is en welk standpunt we daarin willen innemen. Op basis daarvan bepaalden we ons beleid met als uitgangspunt; verander de wereld, begin bij jezelf. We hebben duurzaamheid hoog op de agenda gezet en koppelden er een serieus plan van aanpak aan.” 

Zes pijlers 

“Om één lijn aan te brengen in al die losse initiatieven, hielden we inspiratiesessies. Niet alleen intern. We vroegen ook aan andere stakeholders (binnen en buiten Bovemij) hoe zij tegen duurzaamheid aan kijken. Daaruit hebben we een duurzaamheidsambitie opgesteld en hieruit kwamen zes thema’s in uiteenlopende richtingen. Niet alleen voor de hand liggende onderwerpen zoals; doen we zaken met groene bedrijven en beleggen we groen? Maar er is ook aandacht voor werkgeluk, maatschappelijke betrokkenheid en de vraag leveren we duurzame producten en diensten? Dat alles werd gekoppeld aan de ‘Sustainable Development Goals’. We keken daarna binnen de organisatie wie het leuk vond om zich aan een thema te verbinden zodat er concrete actieplannen kwamen.”  

Wagenpark op de schop 

“Door alles eerst zorgvuldig in kaart te brengen, startten we met een nulmeting en konden we concrete doelen vaststellen. Enerzijds wil je verduurzamen om de wereld te verbeteren, maar in deze branche heb je ook veel te maken met wetgeving. Neem ons wagenpark bijvoorbeeld. De collega’s van de buitendienst reden tot twee jaar terug in dieselauto’s. Voor iedere auto die eruit ging, kwam er een elektrische auto in de plaats. Doordat we eerst onszelf hebben ‘ontleed’, kunnen we onze klanten veel beter adviseren. We zijn er nog niet; het is ook een onderwerp dat in ontwikkeling blijft, mede door de wetgeving. Maar onze bevindingen en ons plan van aanpak, delen we graag zodat onze klanten die eerste stappen niet alleen hoeven te zetten.” 

Drie tips op weg naar duurzaam ondernemen 

  1. Houd een nulmeting; hoe duurzaam is jouw bedrijf en hoe kun je dit naar een hoger niveau brengen?  

  2. Ga niet het wiel opnieuw uitvinden; collega-ondernemers zijn vaak bereid om hun kennis te delen. Deel zelf ook jouw eigen bevindingen.

  3. Zoek binnen jouw bedrijf early adopters die duurzaamheid leuk vinden en de katalysator worden van jouw opgestelde doelen. 

Dit is een artikel dat eerder verscheen in de BOVAGkrant van 23 juni 2023.  

Aanbevolen artikelen

Bovemij Garagepolis: De slimme keuze in een dynamisch 2025 
Introductie Stellantis Autoverzekering bij Eurorepar Car Service dankzij nieuwe samenwerking met Bovemij
Kerstversiering in je showroom of werkplaats? Zo houd je het veilig!

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.