Natuurlijk doe jij je uiterste best om jouw klanten tevreden te houden. Toch kan het voorkomen dat iemand een klacht heeft. Bijvoorbeeld omdat er iets mis blijkt te zijn met een reparatie van een auto. Veel ondernemers zeggen dan: ik los het op, service van de zaak. Maar is dat altijd wel zo handig? Onze tip: wees je bewust van je juridische positie en laat onze juristen meekijken.
Als je bij een voertuig geen garantie hebt afgegeven, is het soms onduidelijk welke plichten je hebt als de klant een klacht heeft. En verricht je eenmaal kosteloos reparaties ondanks die onduidelijkheid? Dan kan het zijn dat je klant ervan uitgaat dat je dit altijd doet wanneer het niet helder is wat jouw plichten zijn.
Risico’s
Het is uiteindelijk aan jou om te bepalen of je dit erg vindt, maar weet wel dat hier risico’s aan verbonden zijn. Gratis services kunnen namelijk flink in de papieren lopen. En ze verzwakken je juridische positie als een klant je voor de rechter sleept omdat je hem, na meerdere gratis reparaties, niet meer kosteloos wil helpen.
Laat ons helpen
Wil je deze onnodige kosten en risico’s vermijden? Ons advies is in de eerste plaats om te zorgen voor een heldere klachtenregeling. Wijs ook intern iemand aan die zich verdiept in dit soort juridische zaken. Zo hebben jouw collega’s en klanten een vast aanspreekpunt voor hun vragen, wat een hoop onduidelijkheid voorkomt.
Krijg je een klacht waarbij je niet zeker weet wat jouw verantwoordelijkheid is? Laat dan een jurist van Bovemij Rechtshulp meekijken. Die checkt met een quickscan of je verplicht bent je klant gratis te helpen. En goed om te weten, je hoeft voor Bovemij Rechtshulp geen rechtsbijstandverzekering te hebben. Bovemij Rechtshulp verleent betaalde juridische dienstverlening op de wijze waarop jij dat wenst: per dienst (fixed fee) via een abonnement of per uur.
Deskundige blik
Hoe die juridisch expert van Bovemij te werk gaat? Hij of zij bekijkt onder meer welke rechten je klant heeft en welke juridische risico’s jij loopt. Dit alles doet de expert op basis van de wet en de overeenkomst die jij met de klant hebt gesloten. Het gaat hierbij trouwens niet alleen om verzoeken tot een gratis reparatie, maar ook om bijvoorbeeld het verzoek tot een gratis diagnose of zelfs tot het terugstorten van het aankoopbedrag.
Meer informatie
Wil je Bovemij Rechtshulp inschakelen? Of heb je meer vragen over onze dienstverlening? Neem dan contact op via 024 366 65 45 of rechtshulp@bovemij.nl.