Johan Tuinstra (43) is eigenaar van drie autobedrijven: Auto Synyco B.V. Franeker, Vakgarage Esgee Harlingen en Vakgarage Pheifer Sneek. Ook is hij bedenker van platform proefritaanhuis.nl en verhuurt hij twee tankstations.
“Mijn vader zat vroeger in de fietsbranche, zelf had ik meer met auto’s. Maar door hem ben ik dus wel de mobiliteitsbranche ingerold. Nog vóórdat ik mijn rijbewijs had, verkocht ik – in een veel te groot pak met een gele stropdas – als junior verkoper Opels aan klanten. Later werd ik occasionmanager en werkte ik bij een autogroothandel. In 2010 nam ik het dealerbedrijf waar ik toen werkte over: drie vestigingen inclusief de leasemaatschappij die erbij hoorde. Een hele stap, ik was pas 31 jaar oud. De crisisjaren waren weliswaar pittig, maar we zijn er goed uitgekomen, het gaat meer dan goed met de bedrijven.
Natuurlijk hou ik me als directeur bezig met de strategie van mijn bedrijven, maar het liefst sta ik gewoon op de vloer. Mensen helpen, me bezighouden met de inkoop en verkoop, dáár geniet ik het meeste van. Begin bij mij niet over pk’s, kw’s of het aantal Nm (koppel) van een auto, maar maak me wakker voor de prijs van een auto. Handel drijven, weten wat je ergens voor moet hebben of geven, maar ook anticiperen op de markt. Het ene moment lees je dat de zaken in brandstofland moeilijk gaan en elektriciteit de toekomst heeft, dus haal je een grote voorraad elektrische auto’s in huis, om een paar maanden later het omgekeerde te doen. Dat snelle schakelen, wat ook makkelijk kan als onafhankelijk autobedrijf, dat vind ik het leukste aan mijn werk.
Als ondernemer blijf ik zoeken naar manieren om te vernieuwen. Dat bracht me twaalf jaar geleden op het platform proefritaanhuis.nl, waarbij klanten de mogelijkheid hebben om thuis een proefrit in een auto te maken. Concullega’s verklaarden me voor gek toen ik dit platform begon. Veel te duur, zo’n chauffeur die aan huis komt, en wat te denken van de kosten, schade of bekeuringen? Ík zag het gewoon als service. Het wás ook een groot succes, maar mijn range aan klanten werd ook veel groter. Ik had dus een verlengstuk nodig voor landelijke garantie, want in Friesland zit je nou eenmaal niet centraal. Autotrust, onderdeel van Bovemij, bleek voor mij het antwoord. Daardoor kunnen klanten ook in andere delen van het land terecht, bij vakgarages of bepaalde dealers. Fijn, zo kunnen mijn klanten altijd geholpen worden.
Ook thuis hou ik me bezig met mobiliteit, zij het op een totaal ander vlak: we fokken namelijk paarden voor de paardensport. Mijn vrouw en dochter zijn fervente rijdsters, ik hou me voornamelijk bezig met het klaarmaken van de paarden, het onderhouden en het vervoeren van de dieren. Vaak ben ik al vanaf half zes ’s ochtends met de paarden bezig, om vervolgens te gaan werken en uiteindelijk weer met de paarden af te sluiten – een prettige manier om mijn hoofd leeg te maken.
Waar elektriciteit volgens velen de toekomst heeft, durf ik daaraan te twijfelen. Allereerst moet de overheid dan wel meer gaan doen om elektrisch rijden te stimuleren, met name voor zakelijke rijders. Daarbij kan de infrastructuur ook nog vele malen beter. In sommige gevallen is dat echter niet mogelijk omdat het elektriciteitsnet het niet aankan. Bovendien: ik ben eigenaar van twee tankstations en zie het aantal liters nog lang niet teruglopen, integendeel. Voor nu denk ik daarom dat hybride auto’s een vlucht gaan nemen en dat we uiteindelijk overstappen op waterstof – al is het maar omdat de actieradius beter is. In de tussentijd houden we elektriciteit als een soort ‘probeersel’. Dat is in elk geval wat mijn gevoel zegt. Maar in de praktijk heb ik eigenlijk altijd gelijk, haha.”
Bekijk hier de volledige portrettenreeks