Jessica (47) “In de autobranche houdt men van aanpakken: mouwen opstropen, duidelijke taal en snel handelen”


Jessica Geluk (47) is business- en leiderschapscoach in de automotive branche (www.leiderschapgeluk.nl)

“Al sinds 2006 coach ik mensen in de autobranche. Waar ik me in het verleden bezighield met trainingen en opleidingen, werk ik nu voornamelijk als leiderschapscoach. Dat betekent dat ik een jaar lang intensief optrek met salesmanagers in de autobranche. Zo’n traject begint meestal met de vraag: hoe kun je als salesmanager meer rust en overzicht krijgen in je werk? Vaak voelen mensen zich namelijk geleefd door de waan van de dag, helemaal in deze uitdagende tijd voor de auto-industrie – wat gisteren waar was, kan morgen immers weer anders zijn. Managers moeten dus in staat zijn hun verandervermogen aan te spreken. Waar staan zij in hun persoonlijke leiderschap? Wat is hun concrete einddoel? Die handvatten probeer ik te geven, zodat ze dit samen met hun team kunnen bereiken.

Hoewel ik veel ervaring heb in andere sectoren – van banken en verzekeringsmaatschappijen tot aan horecabedrijven – beland ik altijd weer in de auto-industrie. Waarom? Ik denk vooral door het type mensen dat werkzaam is in deze sector. Er heerst een zekere no-nonsense mentaliteit. Men houdt hier van aanpakken: mouwen opstropen, duidelijke taal en snel handelen. Wat ik ook merk: er is veel trots in deze branche. Niet alleen op het gebied van merkbeleving, maar ook als het gaat om het bedrijf zelf en het team. Die drive is universeel, die zie ik overal terug.

Het is best intensief voor managers, een jaar lang begeleid worden. Maar ze maken zóveel persoonlijke groei door in die periode. Vaak is dat niet alleen maar zichtbaar op de werkplek, maar óók in persoonlijke relaties. Zo vertelde iemand me laatst dat hij zich thuis anders was gaan gedragen richting zijn kinderen, omdat hij beter doorhad hoe hij communiceerde – hij had echt een spiegel voorgehouden gekregen.

Natuurlijk word ik ook blij van de successen die managers halen. Iemand die eerst gemiddeld scoorde op klanttevredenheidsniveau, met zichzelf en zijn team aan de slag ging en nu boven het landgemiddelde staat. Ik wéét wat diegene heeft moeten doorstaan om dat resultaat te bereiken: een plan van aanpak maken, klachten goed opvangen, maar ook personeel aanspreken op bepaald gedrag. In dat proces komt een salesmanager zichzelf geregeld tegen, want waarom vindt diegene het moeilijk om mensen aan te spreken, of waarom wordt diegene boos? Als het resultaat dan zo goed uitpakt, geeft dat veel voldoening.

Ik ben geen deskundige als het gaat om auto’s en techniek, maar heb wel veel met mobiliteit. Allereerst zie ik het als een soort reis in mezelf. Doe ik nog steeds waar ik blij van word? Wat wordt de volgende plek waar ik als mens wil staan? Daarnaast ervaar ik mobiliteit natuurlijk ook in letterlijke zin. Ik reis veel voor mijn werk, ga geregeld op vakantie, ben graag onderweg. Wel wil ik dat een beetje aangenaam doen. Zeker na een lange dag op kantoor stap ik graag in mijn Opel Cascada – kapje omlaag, wind in de haren en lekker rijden. Ook motorrijden is een passie, dat voelt bijna als een soort mindfulness. Onderweg zijn, vrijheid, autonomie, het komt allemaal samen.

Misschien is dat ook wel de reden waarom ik werkzaam ben in deze sector. Al ben ik van mening dat je geen autotechneut hoeft te zijn om persoonlijke begeleiding te kunnen bieden. Integendeel: ik hoor vaak van mensen terug dat ze blij zijn dat het een keer níet over techniek en autosnufjes gaat, maar over henzelf en hun persoonlijke ontwikkeling. Dat neem ik altijd mee in mijn achterhoofd. Maar goed: de affiniteit met de autobranche geeft mijn werk wel een extra dimensie.”

Bekijk hier de volledige portrettenreeks


Zie ook

Kimpe (59) “Wil je mobiliteit en de markt samenbrengen, dan moet je producten aanbieden aan bedrijven die de markt naar zich toe trekken”
Annemieke (58) “Voor je gestel is mobiel zijn belangrijk, al is het maar een paar minuten per dag”
Jan Paul (57) “Je kunt beter onderdeel van de transitie zijn dan dat je lijdzaam toekijkt”
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.