Jeroen Butterman (34) is business developer bij viaBOVAG.nl
“Net als Bovemij viert ook viaBOVAG.nl dit jaar een jubileum, want ons online platform bestaat precies vijf jaar. Destijds waren er natuurlijk al een aantal portalen in Nederland die auto’s kochten en verkochten, maar vanuit onze leden en adverteerders groeide de wens om zelf iets op te zetten. Een portaal vóór en dóór leden, gericht op een sterke consumentenpropositie. Met onze eigen waarden, een sterkte boodschap en vooral: onafhankelijkheid. Precies zoals de BOVAG-gedachte is bedoeld, eigenlijk.
Wat viaBOVAG.nl toevoegt aan die bestaande markt? Betrouwbaarheid en transparantie – niet voor niets is BOVAG al jaren een sterk keurmerk. Dat is ook precies de zekerheid die consumenten soms missen als ze online naar een auto zoeken. Hoe weten ze immers dat een auto die er op het eerste oog goed uit ziet, ook goed ís? En of de bijbehorende garage betrouwbaar is? Wij bieden die zekerheid met onder meer duidelijke all-in prijzen, de juiste informatie over de kilometerstand en geen vage kleine lettertjes. Als consument weet je kortom wat je koopt en waar je aan toe bent.
Onlangs hebben we een nieuwe adviestool gelanceerd, speciaal bedoeld voor adverteerders. Daarmee krijgen zij inzicht in de prestaties van advertenties, maar ook tips en trucs over hoe ze nog beter en slimmer kunnen adverteren. Die informatie komt weer uit verschillende databronnen. Denk bijvoorbeeld aan termen waar consumenten hun auto op uitzoeken. Kan echt van alles zijn, van ‘bluetooth’ tot ‘CarPlay’. Zet een adverteerder die term echter niet in een omschrijving van een auto, terwijl die auto daar wél over beschikt, dan mis je een hele groep zoekende consumenten. Die adviestool helpt daar dus bij. Daarnaast laat hij ook zien hoe prijzen zich verhouden tot vergelijkbare prijzen van andere adverteerders.
Naast data generen is inzicht krijgen in data enorm belangrijk – een verkeerde interpretatie kán namelijk een valkuil zijn, omdat je dan aannames gaat doen. Neem de decembermaand, waarin autobedrijven over het algemeen zoveel mogelijk auto’s van hun balans af willen en er dus weinig in de showroom staat – in januari trekt de boel vanzelf weer aan. Constateer je zo’n trend zonder die achtergrondinformatie in je hoofd en onderneem je direct actie – door bijvoorbeeld de advertentie aan te passen of te verwijderen – dan is dat eigenlijk onnodig. Die ‘terugval’ geldt immers maar een paar weken. Bij data is het dus belangrijk dat je ook met dergelijke zaken, zoals seizoensinvloeden, rekening houdt.
Zelf rolde ik de mobiliteitsbranche in vanuit een eigen behoefte – ik twijfelde tussen de koop van een auto en een lease-exemplaar, en begon een eigen bedrijf dat de voordelen van allebei had. Zo kwam ik in aanraking met Bovemij en viaBOVAG.nl, om uiteindelijk bij die laatste volledig aan de slag te gaan met het bedenken en uitrollen van allerlei proposities. Ik vind het een bijzondere branche, een waarin nog van alles staat te gebeuren. Zo denk ik dat er een grotere splitsing in mobiliteitsgebruik gaat komen als je kijkt naar de steden versus de buitengebieden. Waar steden inzetten op deelgebruik en autovrije zones, geven de mensen op het ‘platteland’ juist de voorkeur aan hun eigen vervoer. Zij willen niet afhankelijk zijn van deelverkeer en zelf kiezen wanneer ze in de auto stappen. Ik ben benieuwd hoe dat zich uiteindelijk gaat ontwikkelen. Voor beiden is in elk geval wat te zeggen, al ben ik zelf ook nogal gehecht aan mijn cabrio en maak ik daar graag ritjes mee. Komt ook omdat ik die auto nog samen met mijn vader heb gekocht; hij heeft voor mij dus vooral emotionele waarde.”
Bekijk hier de volledige portrettenreeks