De connected car zorgt voor een datastroom die zijn weerga niet kent. Daarnaast zijn steeds meer spelers in deze data geïnteresseerd, ook buiten de automotivesector. Dataspecialist RDC zorgt ervoor dat de juiste data bij de juiste partij belandt, waarbij ethische en juridische vraagstukken ook steeds meer meespelen.
“Data wordt steeds belangrijker in het hart van autobedrijven, het is de voornaamste brandstof voor het overgrote deel van de autosector,” aldus Jan Jaap Koops, Business development manager Data & Analytics bij RDC. “Wij kijken welke data relevant is en hoe we die eruit moeten filteren. Zo stellen we bijvoorbeeld data met betrekking tot de batterij en de laadsnelheid van een EV ter beschikking aan onze klanten; dat zijn de voornaamste aanschafcriteria.” De rol van de connected car is nu nog te overzien op een wagenpark van 9 miljoen auto’s, maar dat gaat de komende jaren in hoog tempo veranderen. “Je ziet met al die data bijna door de bomen het bos niet meer, er zijn misschien wel 100 databronnen,” aldus Rishi Dokkum, directeur Data & Analytics bij RDC. “Het wordt steeds meer specialistenwerk, waarbij er ook ethische en juridische vraagstukken meespelen. Je weet alles van een persoon, maar waar ligt de grens in ethisch opzicht?” Zo is aan de hand van data goed vast te stellen hoe lang iemand van huis is. “Als jij single bent en dat is allemaal bekend, dan kan dat zelfs tot inbraak leiden,” stelt Koops.
Niet-automotive bedrijven
Om ervoor te zorgen dat er op een goede manier met de data wordt omgegaan, heeft RDC specialisten op het gebied van ethiek en wetgeving in dienst. “Onze gegevens worden vaker gebruikt door niet-automotive bedrijven, zoals verzekeraars en financieringsmaatschappijen,” aldus Dokkum. “Op basis hiervan worden bijvoorbeeld jaarrapporten opgesteld of financieringsverzoeken beoordeeld. En met de gegevens van connected cars zou ook een dynamische premieberekening voor de autoverzekering mogelijk zijn aan de hand van de rijstijl.”
Voorspellend model
Bij RDC verschuift de focus meer richting data science en advanced analytics, wat ervoor zorgt dat er steeds meer informatie van externe partijen wordt betrokken om tot een voorspellend model te komen. “Als een autokoper een auto zoekt op een portaal, weten wij in wat voor auto hij nu rijdt en wat daarvan de waarde is,” aldus Koops. “Maar aan de hand van tal van gegevens weten we ook wat voor auto hij zoekt.” Zelfs de weersgegevens worden daarbij meegenomen. “Als het mooi weer is, is de kans groter dat iemand een cabrio zoekt,” vertelt Dokkum. “Er is echt een wereld aan data beschikbaar.” (AJC)
Bron: Automobiel Management | april 2022