Hoe ga je om met lange wachtrijen voor een keuring?

Door een groot tekort aan monteurs werken veel autobedrijven op volle toeren om de lange wachtrijen weg te werken. Zeker nu de zomervakantie voor de deur staat en klanten nog gauw een vakantiecheck willen doen. Hoe ga je daar als ondernemer goed mee om?  

Uit onderzoek van BOVAG blijkt dat 40 procent van de mensen die met een auto op vakantie gaat, de wagen vooraf naar de garage brengt voor een vakantiecheck. En dat zijn er behoorlijk wat, want meer dan de helft van de autobezitters (55 procent) gaat dit jaar met de auto op pad. Die drukte is merkbaar bij veel autobedrijven. Monteurs doen hun uiterste best om iedereen op tijd te helpen, maar met het grote personeelstekort in de branche is dat niet altijd mogelijk. De wachtrijen zijn deze zomer dus lang en dat is niet zomaar verholpen. Met onderstaande tips ben je de drukte hopelijk iets meer de baas.  

Communiceer zo goed mogelijk over de drukte 

Klanten bellen vaak kort van tevoren op om een afspraak te maken. Vervelend voor jou als monteur, want zo is het moeilijk om de drukte te spreiden. En ‘nee’ verkopen aan je klant is nooit leuk. Probeer daarom zo goed mogelijk te communiceren over de lange wachttijden. Vermeld het in je nieuwsbrief, stuur een mail of plaats een bericht op sociale media. Als klanten weten waar ze aan toe zijn, kunnen ze hun planning daarop aanpassen. Dat voorkomt ongemakkelijke situaties. 

Verleid je klanten om vroeg een afspraak in te plannen 

Moedig klanten aan om hun onderhoudsafspraak ruim van tevoren te plannen. Wijs ze daarin ook op de mogelijke drukte vlak voor de zomervakantie, én de kans om die te voorkomen als ze er op tijd bij zijn. Om vroegboekingen extra te stimuleren kun je er een kortingsactie aan vastknopen: plan ruim voor de zomervakantie een afspraak in en profiteer van deze speciale aanbieding. 

Maak plannen eenvoudiger 

Kost het je bedrijf veel tijd om alle telefoontjes te beantwoorden en afspraken in te plannen? Dan is een online afspraakplanner een uitkomst. Implementeer een boekingsysteem op je site, waarmee klanten zelf een afspraak kunnen boeken op een tijdslot dat hen schikt. Zo houd je meer tijd over in de garage. 

Stuur een herinnering 

Altijd vervelend als een klant zijn afspraak vergeet, zeker in drukke weken. Stuur klanten daarom tijdig een herinnering over hun afspraak, bijvoorbeeld via een marketing automation systeem zoals CaRe-Mail. Dat geeft ze ook de mogelijkheid om hun afspraak eventueel te wijzigen als ze toch niet kunnen.  

Stel flexibele openingstijden in 

Overweeg om de openingstijden uit te breiden tijdens drukke periodes. Zo biedt je klanten meer dagen en tijdsloten aan om een afspraak te maken. De kans is groot dat het bezoek zich dan beter verspreidt over de week.  

Organiseer speciale dagen 

Plan een evenement om vakantiechecks te bundelen op een of twee dagen, bijvoorbeeld speciale onderhoudsdagen. Het beste is om dit natuurlijk ruim voor de zomervakantie te organiseren, zodat je klanten al vroegtijdig verleidt voor een keuring.  

Op deze manier doe jij er alles aan om je klanten tegemoet te komen. En dat leidt hopelijk tot meer begrip.  

Aanbevolen artikelen

Het belang van inkomensverzekeringen voor werkgevers en werknemers
Verzuimnavigator: ontdek de nieuwe opzet van het Stappenplan
Hoe zit het ook alweer met de groene kaart?

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.