Han ten Broeke (54) is algemeen voorzitter van de BOVAG
“Toen ik werd benaderd voor deze functie, had ik nog niet eerder nagedacht over werken bij een branchevereniging. Hoe verder de gesprekken vorderden, hoe enthousiaster ik werd. Vooral het feit dat BOVAG een brede club is op het gebied van mobiliteit, sprak me aan. Zelf was ik in het verleden vicevoorzitter van de vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat en werkte ik lange tijd voor de minister van Verkeer en Waterstaat. In Oost-Nederland hield ik me bezig met de A35, de A1 en het Twentekanaal. Die affiniteit met mobiliteit zit er dus al lange tijd in. Het feit dat je bij BOVAG te maken hebt met echte ondernemers in alle soorten en maten, vond ik ook een pluspunt. Ik kom uit een ondernemersfamilie, mijn opa zat zelfs in de motoren. Voor mij klopte het dus aan alle kanten.
Wat prettig is aan mijn rol als voorzitter, is dat ik zowel strategisch als ‘hands-on’ bezig ben. Of er nou iets wordt bedacht op het gebied van energietransitie, de fiscaliteit rondom auto’s, de belangen van trucks of stadsmobiliteit, je kunt op al die onderwerpen invloed uitoefenen omdat je met de branchevereniging enorm veel ondernemers vertegenwoordigt – een grote winst.
Ook op persoonlijk vlak vind ik mobiliteit belangrijk – ik ben een liberaal, dus vrijheid en beweging zijn belangrijke basiswaarden. Veel van mijn dagen spendeer ik ook in de auto. Vaak achterin, met een uitklapbaar tafeltje zodat ik kan werken en mijn uren efficiënt gebruik. Privé rijd ik een elektrische auto. Dat doe ik bewust, want als voorzitter wil ik het goede voorbeeld geven, naar zowel BOVAG-leden als de buitenwereld. Ik wil kortom overtuigd pleiten voor energietransitie en de rol van elektrische voertuigen daarin – je moet het niet alleen belijden, maar ook berijden.
Dat zorgt soms wel voor de nodige uitdagingen, aangezien mijn dochter fervent ruiter is en er af en toe een paard in een trailer vervoerd moet worden. Best spannend qua batterij: met zevenhonderd kilo aan paard en achthonderd aan trailer is je actieradius soms aan de korte kant. Ik heb weleens langs de kant van de weg gestaan met een lege accu. Gelukkig was er toen geen paard mee – het zal je gebeuren.
Elektrisch of niet, ik zou stiekem ooit nog een oldtimer willen. Mijn ultieme wens is een Volkswagen Karmann Ghia, en dan de cabrio variant. In het donkerblauw, met bruine lederen bekleding en een donkerblauwe kap. De uitvoering doet Italiaans aan, maar je hebt wel de Duitse techniek. The best of both worlds, als je het mij vraagt. Het bijzondere is dat die auto werd gebouwd vlakbij mij over de grens, in Osnabrück, en ook nog eens in mijn eigen bouwjaar, 1969 – over symboliek gesproken.
De relatie tussen BOVAG en Bovemij is een unieke. Het is natuurlijk opvallend dat een verzekeringsmaatschappij in handen is van een vereniging – niet bepaald een standaard aandeelhouder. Doe je het echter goed samen, dan haal je veel voordeel uit het feit dat je elkaars bedrijfsvoering kent en weet wat er speelt. Daarin staat bij Bovemij het verzekeringsbedrijf voorop, maar is er ook groeiende aandacht voor andere activiteiten in de toekomst – het online aanbod, om maar wat te noemen. Dat is ook de kracht van Bovemij, dat het zich onderscheidt van andere verzekeraars door een gepaster aanbod aan mobiliteitsondernemers te bieden. Een unique selling point om te koesteren.
Het jubileumjaar van Bovemij is een prachtige mijlpaal waarmee ik ze hartelijk wil feliciteren. Op naar de 75 en verder, als je het mij vraagt. En op een toekomst samen met BOVAG. Zolang wij onze symbiotische relatie goed houden, leidt dat immers tot wederzijds voordeel – precies zoals het ooit begonnen is.”
Bekijk hier de volledige portrettenreeks