Grip op veilig herstel

De Ford Mustang Mach-E is een technologisch hoogwaardig voertuig; elektrisch voortgedreven, voorzien van onder meer 4G-connectiviteit en diverse ADAS-systemen. Om ervoor te zorgen dat een dergelijk hightech premium voertuig na een schade weer veilig de weg op gaat, is op initiatief van Schadenet Van Mossel, in samenwerking met Ford Nederland en Bovemij, een pilot gestart voor het selecteren van het juiste schadebedrijf ten aanzien van veiligheid, techniek, inrichting en kennis.

Binnen de verzekering is bepaald dat de auto alleen hersteld wordt door een geselecteerd aantal schadeherstelbedrijven dat heeft aangetoond hiertoe voldoende toegerust te zijn. Het betreft in eerste instantie een pilot voor de Ford Mustang Mach-E. Inzet van de pilot, die een jaar lang zal lopen, is dat de autoverzekering later ook beschikbaar komt voor hightech voertuigen van andere merken. De polis kan worden afgegeven aan alle klanten.

Pilot

Schadenet Van Mossel is de pilot gestart omdat het dealerbedrijf van mening is dat een specifiek aantal auto’s bij een gespecialiseerd schadeherstelbedrijf zal moeten worden hersteld. Ad van Diepenbeek, directeur Schade van Schadenet Van Mossel: “We zien dat die beweging moeilijk op gang komt. Die specifieke auto’s maken misschien maar 10 procent van het totale schadeaanbod uit, waardoor de schadeherstelbedrijven zich blijven richten op de bulk.”
Dealerbedrijven hebben vaak hun eigen merkenpolissen. Vaak hangen zij daar hun eigen naam aan, zoals het geval is bij Schadenet Van Mossel. Ad van Diepenbeek: “Het moge duidelijk zijn dat in het geval van schade een auto altijd één op één wordt ondergebracht bij een schadeherstelbedrijf van Schadenet Van Mossel. Eigenlijk hebben alle grote dealerholdings zo’n merkenpolis. Dat betekent dat we invloed kunnen uitoefenen op de polissen die we zelf verkopen.

Wij hebben onze autoverzekeringen ondergebracht bij Bovemij. Ook voor hen is het interessant om te zien in hoeverre het nu gevaarlijk is om dergelijke hightech premium voertuigen zomaar los te laten in de markt.” Ad van Diepenbeek maakt hier wel een kanttekening bij: “We kunnen wel vinden dat zo’n auto naar een gespecialiseerd bedrijf moet, maar misschien is het universele schadeherstelbedrijf ook wel voldoende gespecialiseerd om schade aan zo’n auto te kunnen herstellen. Dat is op dit moment nog koffiedikkijken. Omdat wij als Schadenet Van Mossel geen risico’s willen nemen, willen we zeker weten dat zo’n auto bij een gespecialiseerd schadeherstelbedrijf ondergebracht wordt.”

Keuze Ford Mustang Mach-E

Op de vraag waarom voor de pilot is gekozen voor de Ford Mustang Mach-E, antwoordt Ad van Diepenbeek: “Deze auto is enerzijds iets onder de Mercedessen en de Audi e-trons gepositioneerd. De auto is dus in een groter volume in de markt aanwezig, waardoor we er in een jaar tijd ook meer ervaring mee opdoen. Anderzijds is het een auto waar ook de nodige particuliere klanten voor zijn en niet alleen leaseklanten, waardoor we ook daadwerkelijk die autoverzekering kunnen aanbieden.”

Weet wat je doet

Ook schadehersteller Jordy Knopper ziet de auto al met enige regelmaat zijn werkplaats binnenkomen. “Dat varieert van kleine tot grote schades: van een kleine schade aan een bumperhoekje tot aan een grote frontschade. In het begin was het herstel vooral lastig omdat de benodigde onderdelen meer naar de productielijn gingen dan naar het aftermarketkanaal, maar dat heeft ieder merk met een nieuw model.

Van belang is dat je weet wat je doet. Je raadpleegt Ford Etis, voor alle technische informatie. In combinatie met het schadebeeld stel je dan een reparatieplan op.” Jordy Knopper geeft het voorbeeld van de verschillende soorten materialen die zijn verwerkt in de Ford Mustang Mach-E, waaronder kunststof, staal en aluminium. “Je moet daarvoor goed weten wat je reparatieplan is, wat daarbij komt kijken: moet er vrijgeschakeld worden? Hoe moet er vrijgeschakeld worden? Er zit onder andere een frontradar op de Mach-E en een frontcamera achter de voorruit. Moeten deze gekalibreerd worden na herstel? Hoe gaan de kalibraties, statisch of dynamisch? Wat zijn de startvoorwaarden voor de kalibratie, ofwel: moet er uitgelijnd worden om de rijlijn te controleren? Hoe moet je bepaalde onderdelen loshalen? Dat staat allemaal beschreven in Ford Etis. Die informatie heb je echt nodig om zo’n auto veilig en kwalitatief te kunnen herstellen.”

Voor die toegang tot de technische informatie is Schadenet Knopper in Hilversum gelinkt aan de plaatselijke Ford-dealer. Jordy Knopper: “Alles wat ik doe, is daardoor inzichtelijk voor Ford. Als ik een kalibratie uitvoer, wordt die ook in het systeem opgeslagen.” Jordy Knopper wijst nog wel even op de voordelen van zo’n geselecteerd netwerk: “Het is net als met een ziekenhuis dat bepaalde operaties maar één keer per jaar uitvoert. Dat is daar minder bedreven in dan een ziekenhuis dat zulk soort operaties honderd keer per jaar uitvoert.”

Bovemij

Uitvoerder van de Veilig Herstelautoverzekering is Bovemij.
Commercieel manager van Bovemij Lambère van der Linden vertelt: “We bieden al sinds jaar en dag autoverzekeringen aan, waarbij wij kijken hoe we onze klanten, de autobedrijven, een hele goede verzekering kunnen aanbieden die zij vervolgens aan kunnen bieden aan hun klanten. Zo hebben wij met Schadenet Van Mossel, maar ook met andere holdings, merken, BOVAG- of universele autobedrijven een aantal gelabelde autoverzekeringen waarmee we dat doen.

De voorwaarde die Bovemij daaraan stelt, is dat de consument het herstel laat uitvoeren bij het bedrijf waar hij de verzekering heeft afgesloten.” “Dus in het geval van Schadenet Van Mossel biedt Schadenet Van Mossel voor de Ford Mustang Mach-E een Van Mossel Autoverzekering aan die niet heel anders is dan de ‘gewone’ Van Mossel Autoverzekering, maar waarbij wel is bepaald dat de auto bij schade teruggaat naar een van de twee geselecteerde Schadenet Van Mossel-vestigingen (in Eindhoven en Roosendaal) waar ze daarin gespecialiseerd zijn.”

“Het is aan Schadenet Van Mossel hoe zij die verzekering in de markt zetten. Bovemij wil autoverzekeringen verkopen via de BOVAG-leden. Hiermee helpen wij de autobedrijven succesvol te ondernemen. De dealer wil natuurlijk het liefst dat een auto wordt gerepareerd met originele merk-onderdelen. Wat betreft Veilig Herstel, daarvoor zijn wij door Schadenet Van Mossel en Ford Nederland benaderd omdat Schadenet Van Mossel de Ford Mustang ziet als een hoogwaardige auto waarvan vooraf niet bekend is of er binnen de schadegroep voldoende kennis is om de auto veilig te herstellen. Vandaar dat zij voor een veilig herstel ervoor hebben gekozen om de auto te laten repareren bij hun twee Ford-erkende en geselecteerde schadebedrijven die daarvoor zijn uitgerust en opgeleid.”

“Wat verder voor Bovemij met betrekking tot deze pilot van belang is, is hoe de consument hierop reageert, want je gaat de consument hiermee vertellen dat hij een bijzonder soort auto heeft gekocht, waar een bijzondere verzekering bij hoort. Als je voorheen een bumper kapot reed, kreeg je een nieuwe bumper. Die tijd is geweest.
Met deze auto moet je aan een heleboel extra dingen denken. Hoe reageert de consument daarop? Is hij bereid om voor zo’n speciale Ford Mustang MachE-polis te kiezen? Hoe gaat het voor ons als Bovemij als wij straks die auto’s naar die twee vestigingen van Schadenet Van Mossel doorsturen? Is dat wellicht makkelijker of sneller schakelen? Je mag verwachten dat die bedrijven al een groot deel van die auto’s herstellen en er dus weg mee weten.”

Afhankelijk van de resultaten van de pilot zal Bovemij ook voor andere merken een vergelijkbare verzekering voor geselecteerde schadeherstelbedrijven in de markt zetten. Lambère van der Linden: “We doen ook de verzekeringen voor andere merken die ook al geavanceerde elektrische voertuigen hebben en waar we inmiddels voldoende ervaring mee hebben. Voor een EV betaal je al meer, onder andere omdat hij zwaarder is en dus de WA-premie omhoog gaat, en de cataloguswaarde hoger is en dus de Cascopremie. Door de pilot gaan we hier nog veel over leren.”

Dit is een bewerkte versie van een artikel wat in Aftersales Magazine verscheen.

Aanbevolen artikelen

Ons meest complete ontzorgingspakket op het gebied van verzuim & zorg
5 misvattingen over Voorraadfinanciering 
Stappenplan voor het maken van een Risico Inventarisatie- en Evaluatie

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.