First-party-datastrategie klaar? Deze 5 tools helpen je bij het uitvoeren

Nu we binnenkort afscheid nemen van third-party cookies, is één ding overduidelijk: een first-party-datastrategie is onmisbaar. Maak je hier geen werk van? Dan heb je straks minder leads en conversies. Maar geen paniek: om deze strategie uit te voeren, zijn er handige tools op de markt. Mitch van Maurik, marketing automation specialist, licht zijn favorieten voor je uit.

Heb je het nieuws gemist dat Google de third-party cookies gaat blokkeren? Dan raad ik je aan om mijn eerste blog te lezen waarin ik je hier alles over vertel. En gaat bij first-party cookies geen lampje branden? Dan is het slim om in dezelfde blog te duiken. Als dit allemaal helder is, leg ik je graag uit wat een first-party-datastrategie is. Want voordat je de handige tools kunt gebruiken bij het uitvoeren, moet je er natuurlijk éérst meer over weten.

Tijd om data te verzamelen

Een first-party-datastrategie klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk niets meer of minder dan een plan voor hoe je first-party data gaat verzamelen en bewaren. Het gaat hierbij om klantdata die je rechtstreeks van jouw klanten ontvangt. De vraag is dus eerst: hoe zorg je ervoor dat je leads en klanten hun kostbare gegevens aan je toevertrouwen? Want helaas komt die handige data je niet zomaar aanwaaien. Werk aan de winkel! Deze tools kunnen je helpen bij het verzamelen van data:

1.Customer Data Platform (CDP)

Het spreekwoord ‘klant is koning’ geldt tegenwoordig meer dan ooit. Klanten verwachten op hun wenken bediend te worden door bedrijven. Zeker online. Voor middelgrote tot grote mobiliteitsbedrijven is een Customer Data Platform daarom onmisbaar. Waarom? Omdat alle klant- en leaddata uit verschillende systemen – van advertentiekanalen tot CRM – hierin samenkomt. Zo heb je één opslagplek voor de data van je (potentiële) klanten. En ook handig: je kunt de data aan elkaar koppelen. Hoe meer je weet over je (potentiële) klanten, hoe gerichter je jouw marketing kunt inzetten. En dat zorgt natuurlijk voor blije klanten en meer verkopen.

2. Digitale wasmachine voor klantdata

Wist je dat in het gemiddelde klantenbestand van autodealers tot wel zeventig procent vervuiling zit? Dit is data die niet (meer) klopt. Dat betekent dat er in een gemiddeld dealermanagementsysteem bij zeven van de tien klanten íets aan de opgeslagen gegevens niet juist is. Van een klant die overleden is tot een verkeerd geschreven model van de auto. Voor een first-party-datastrategie is een up-to-date klantenbestand natuurlijk onmisbaar. RDC heeft samen met Nederlandse auto-importeurs hier een oplossing voor bedacht: het ‘Interface NAW Dealers en Importeurs’, kortweg INDI. Met INDI schoon je je klantenbestand op. Je doet je klantdata als het ware in de wasmachine. Lees hier meer over deze handige uitvinding.

3. Marketing automation platform

Heb je data van je (potentiële) klant verzameld, dan wil je die natuurlijk zo goed mogelijk benutten. Een marketing automation platform is daarbij je rechterhand. Met zo’n platform kun je data – en formulieren op je website – automatisch omzetten tot berichten aan de klant, personalisatie van je website en het ‘opwarmen’ van waardevolle leads. Zo helpt het platform je bijvoorbeeld om geïnteresseerde leads automatisch op te volgen, een klant op precies op het juiste moment uit te nodigen voor onderhoud en promotiemails te maken die niet meteen in de digitale prullenbak verdwijnen. CaRe-Mail is een voorbeeld van een populair marketing automation platform in de mobiliteitsbranche.

4. Mijn Omgeving

Ik verwacht dat een online ‘Mijn Omgeving’ steeds belangrijker wordt om gegevens en activiteiten van je onlinebezoekers te verzamelen en te herkennen. Wel is het een must dat dit portaal de consument ook echt iets biedt. Nu wordt Mijn Omgeving vaak ingezet om klanten de mogelijkheid te geven hun data bij te werken. Denk aan hun adresgegevens. Dit is vooral in het voordeel van het bedrijf. Het is daarom goed om erover na te denken hoe je de klant of lead zo ver krijgt om een account te maken voor Mijn Omgeving, zodat jullie er allebei de vruchten van plukken. Misschien gaan jouw klanten wel overstag als ze in Mijn Omgeving de onderhoudshistorie van hun auto kunnen bekijken of hier kunnen sparen voor extra voordeel.

5. Automotive Dashboard (AMD)

Met het Automotive Dashboard (AMD) van RDC kun je je rayon analyseren en zien in welke postcodegebieden er kansen liggen. Niet alleen voor sales, maar ook voor aftersales. Kijk bijvoorbeeld naar het APK-potentieel van een merk in een bepaald gebied. Je weet wie binnen deze groep al bij jou komt voor de APK, dus weet je automatisch waar de potentiële klanten zitten. Deze informatie gebruik je vervolgens voor het gerichter benaderen van deze potentiële klanten.

Wil je meer weten over tools die je helpen bij het uitvoeren van een first-party-datastrategie?

Dat kan! Neem hier contact op met de  experts van RDC voor een vrijblijvend adviesgesprek.

 

Over de schrijver
Mitch van Maurik is marketing automation specialist en productspecialist voor CaRe-Mail. Hij werkt nu zo’n 8 jaar bij RDC.

Aanbevolen artikelen

Bovemij Garagepolis: De slimme keuze in een dynamisch 2025 
Introductie Stellantis Autoverzekering bij Eurorepar Car Service dankzij nieuwe samenwerking met Bovemij
Kerstversiering in je showroom of werkplaats? Zo houd je het veilig!

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.