Enrico (49) “In mijn werk zit een duidelijke rode draad: klanten met hoogwaardige service voorzien van - duurzame - mobiliteit”


Enrico Kroon (49) is directielid bij Serva Volvo en EV Centre de Poort

“Ik heb altijd al enorme interesse gehad in de mobiliteitsbranche. Het begon met mijn voeten in de klei toen ik als tiener een baan had als monteur. Daarna volgde ik diverse opleidingen in auto-elektronica en automatiseringsprocessen, en door mijn daaropvolgende werkervaring zag ik hoe ik de mens daarin kan meenemen. Zo kwam ik waar ik nu sta. Naast directielid bij Serva Volvo en EV Centre Poort – waar we Maxus-dealer zijn, heb ik ook mijn eigen schadebedrijf. In alles zit een duidelijke rode draad: klanten met hoogwaardige service voorzien van – duurzame – mobiliteit.

Ik heb ontzettend veel met duurzaamheid, vind het prachtig wat onze merken doen op het gebied van elektrificatie. We zitten wat dat betreft vooraan in de trein. Maar we zijn er ook als bedrijf zijnde graag mee bezig. Zo is ons nieuwe Volvo gebouw aan de A28 één van de meest moderne locaties het land. Het pand is voorzien van 277 zonnepanelen en zes warmtepompen. Ik vind duurzaamheid een belangrijk thema, omdat we nou eenmaal te maken hebben met elementen die niet goed zijn voor de aarde. Tegelijkertijd wil ik er graag een positieve draai aan geven door te laten zien hoe het óók kan. Er wordt immers vaak geroepen dat we minder vaak in de auto moeten stappen, maar feit blijft dat we mobiliteit gewoon nódig hebben – dan kun je dus maar beter inspelen op de markt en zelf je steentje bijdragen. Dat doen we natuurlijk met Volvo, maar ook met Maxus. Zo willen we in 2025 alle modellen óók elektrisch kunnen leveren.

Het is belangrijk om je als bedrijf continu aan te kunnen passen aan de snelheid waarin diverse ontwikkelingen in de branche plaatsvinden. Verkopen we nu een bedrijfswagen met een actieradius van 500 kilometer, dan maken we de koerier daar niet blij mee. Doen we dat over twee jaar, dan is dat misschien wel de norm. We gaan niet voor een eenmalige verkoop, maar voor een duurzame klantrelatie. Naast elektrificatie, zullen ook leasing en deelmobiliteit een vlucht nemen. Mijn generatie is liefhebber van de auto, terwijl de huidige generatie liefhebber is van mobiliteit en ‘gebruik’ stelt boven ‘bezit’. Een auto is daarbij slechts een middel, en direct een duur middel waar ook verplichtingen en hoge kosten aan vast zitten. Abonnementsmodellen bieden daarin een uitkomst.

Door Bovemij word ik weleens gevraagd om mee te denken over bepaalde zaken – ook zij zijn continu bezig met alle ontwikkelingen in de autobranche. Momenteel is er een project gaande waarbij naar een tool wordt gekeken dat de capaciteit van een autoaccu na gaat. Is die accu nog goed en kun je ’m met gezond verstand verkopen, of moet hij worden vervangen omdat de auto anders op voorhand total loss is? Een bijzonder project: iedereen heeft namelijk duurzaamheidsambities, maar hier zijn nog geen draaiboeken voor. Logisch, want de markt is nog experimenteel – de elektrische occasions moeten nog opkomen. Ik vind het knap dat Bovemij samen met BOVAG daarin het voortouw neemt en externe partijen om hun advies vraagt. Kijken wat er in de markt gebeurt, om vervolgens een eigen koers te varen – dat is denk ik ook waarom ze al zestig jaar bestaan.

Of ik nog meer ambities heb? Genoeg, haha. Zo wil ik de customer journey van een klant nog meer optimaliseren middels kwalitatief hoogwaardigere contactmomenten. Vroeger was het simpel: je kocht een auto en hoorde heel lang niks tot de daadwerkelijke levering. Maar koop je een auto van zestigduizend euro, dan kun je eigenlijk niet wachten tot hij van de band rolt. Dat soort updates kun je automatisch naar klanten sturen en zorgen voor een extra stukje klantenbinding. En als techneut ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in dat automatiseringsproces. Verder ben ik benieuwd naar de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, en wat dit gaat betekenen voor onze bedrijven en klanten. Kortom, er is veel om naar uit te kijken.”

Bekijk hier de volledige portrettenreeks


Zie ook

Kimpe (59) “Wil je mobiliteit en de markt samenbrengen, dan moet je producten aanbieden aan bedrijven die de markt naar zich toe trekken”
Annemieke (58) “Voor je gestel is mobiel zijn belangrijk, al is het maar een paar minuten per dag”
Jan Paul (57) “Je kunt beter onderdeel van de transitie zijn dan dat je lijdzaam toekijkt”
Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.