Een nieuwe klimaatwet: wat verandert er voor jou?

In 2050 stoten we 95% minder CO2 uit dan in 1990. Althans, dat is de doelstelling in het Klimaatakkoord. Stap voor stap werken we naar dat doel toe – óók in de mobiliteitsbranche. Daarom is er een nieuwe regelgeving het leven in geroepen: de Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit. Deze wet vraagt je als werkgever om de uitstoot van al je zakelijke verkeer te registreren. Én dat van je personeel.  

Heb je een bedrijf met meer dan 100 werknemers? Dan krijg je er vanaf 2023 een belangrijke verantwoordelijkheid bij. Vanaf dat jaar ben je als werkgever verplicht gegevens aan te leveren over het zakelijke en woon-werkverkeer van je personeel. Het doel? Dat ondernemers bewust inzetten op duurzame mobiliteit en daarmee de uitstoot van broeikasgassen verminderen.   

Wat is straks de bedoeling? 

Elk jaar moet je uiterlijk op 30 juni een rapportage sturen naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daarin staat allereerst het aantal werknemers. De peildatum voor meting hiervan is 1 januari van elk jaar. Verder het aantal gereisde kilometers, met welk voertuig deze zijn gereden en het type brandstof dat dit voertuig verbruikt. Op die manier valt de totale uitstoot te berekenen. Ook nog toe te voegen: de maatregelen die je hebt genomen om de CO2-uitstoot van jouw bedrijf te verminderen.   

Welke maatregelen kunnen dat zijn? 

Er zijn allerlei acties die je als werkgever kunt ondernemen om jouw CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Je kunt bijvoorbeeld je personeel belonen voor het lopend of fietsend naar het werk komen, via een kleine vergoeding per kilometer. Of het subsidiëren van een (elektrische) fiets voor je werknemer. Wat ook scheelt is het stimuleren van carpoolen, vergaderingen zoveel mogelijk online doen of een ov-abonnement aanbieden.   

Welke hulp kun je inschakelen? 

Het kan een administratieve uitdaging zijn om al die gegevens over een heel kalenderjaar te registreren. Daarom raden we je aan om alvast op zoek te gaan naar een methode die voor jou werkt. Zo heeft de RVO een digitaal rapportagesysteem beschikbaar gesteld om de rapportage in op te maken. Het is overigens niet verplicht deze te gebruiken: er zijn online nog vele andere (betaalde) systemen te vinden.  

We begrijpen dat dit alles nogal wat veranderingen met zich meebrengt. En dat je hier wellicht vragen over hebt. Omdat bovenstaande over een nieuwe wet gaat, verwijzen we je graag naar rijksoverheid.nl. Daar vind je meer informatie.  

Aanbevolen artikelen

Ons meest complete ontzorgingspakket op het gebied van verzuim & zorg
5 misvattingen over Voorraadfinanciering 
Stappenplan voor het maken van een Risico Inventarisatie- en Evaluatie

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.