Waar je een potentiële klant vroeger fysiek in de winkel aansprak, gebeurt dit nu vaak online. In ons webinar Succesvol online verkopen bespraken we dit al, maar nu duiken we er nóg dieper op in. Hoe verkoop je succesvol via het internet? Eén ding is zeker: Google Analytics is daarbij tegenwoordig onmisbaar.
‘Koppel je Google Analytics-account aan je website!’ Dat drukte sales consultant Lieke Eemers ons op het hart tijdens het webinar. Maar wat is dat eigenlijk? En waarom is dat nu zo belangrijk? We kunnen alvast verklappen dat het je meer leads op kan leveren. En we weten allemaal: meer leads betekent meestal meer omzet. Alleen daarom al is het tijd om een duik te nemen in de wereld van de gebruikersstatistieken.
Wat is Google Analytics?
Dat is een gratis tool die je heel veel inzicht geeft in het online gedrag van jouw (potentiële) klanten. Wat wil je als ondernemer nog meer? Via Google Analytics kun je dus kortgezegd de statistieken van jouw website bekijken.
Zo zie je bijvoorbeeld hoeveel mensen de verschillende pagina’s van jouw site bezoeken en welke route zij op de site afleggen. Je ziet precies welke pagina’s het best presteren. Ook kun je makkelijk nagaan hoe ze op de site zijn gekomen: bijvoorbeeld vanuit social media, een e-mailnieuwsbrief of organische zoekopdracht. Zo valt ook te achterhalen hoe goed je er via die kanalen in slaagt om mensen naar je site te krijgen.
Maar de statistieken die je allemaal tevoorschijn kan toveren, gaan nog verder dan dat. Je krijgt ook steeds meer inzicht in je doelgroep. Allereerst door de demografische gegevens te achterhalen: hoe oud zijn je bezoekers en welk geslacht hebben ze? Maar ook: waar wonen ze en welk device gebruiken ze om jouw site te bezoeken?
Via Google Analytics kun je eindeloos inzoomen op allerlei details over je site. Hoe lang blijven bezoekers op de pagina? Hoeveel nieuwe en hoeveel terugkerende gasten heb je? En hoe vaak komt iemand terug voordat ’ie iets koopt? Je kunt zelfs zien welke zoekwoorden je bezoekers gebruiken. Erg handig!
Van inzicht naar actie
Je kan je helemaal verliezen in al die statistieken. Maar om er écht profijt van te hebben, moet je er ook op inspelen. Hoe doe je dat? Stel, uit de cijfers blijkt dat bijna niemand via Facebook op jouw website belandt. Dan kun je focussen op andere kanalen of juist aandacht besteden aan de winst die blijkbaar te behalen valt op dat platform.
Nog een voorbeeld. Je ziet dat bezoekers maar heel kort op een blogpagina blijven. Neem die pagina dan eens onder de loep. Is hij nog wel actueel? Moet je niet eens een andere titel overwegen? Is de content überhaupt wel interessant voor je doelgroep? Wees vooral niet bang om een slechtlopende pagina aan te passen.
Aanmaken is aanpakken
Na het koppelen van Google Analytics aan je site, heb je vast de smaak van het meten te pakken. Dus waarom stoppen? Grote kans dat je als ondernemer ook via de mail met je klanten communiceert. Via CaRe-Mail kun je mailverkeer en nieuwsbrieven meetbaar maken. Zo zie je wie jouw mails openen en op welke links ze klikken. Ook krijg je voorstellen om jouw mails te optimaliseren of te personaliseren. Nog een pluspunt: de tool is speciaal ontwikkeld voor de automotivebranche.
Benieuwd naar wat CaRe-Mail voor jou kan betekenen? Kijk dan zeker eens hier!
Meer van dit soort tips? Kijk hier ons webinar terug.