Hoe regelen bedrijven in de mobiliteitsbranche de veiligheid op hun werkvloer? Die vraag stellen we deze Week van de Veiligheid – van 11 tot en met 17 oktober – aan meerdere ondernemers. Ons doel? Jou inspireren om de veiligheid op je eigen werkvloer onder de loep te nemen. Vandaag: Peter Bouma, eigenaar van Verkeersschool Hoek Bouma. “We gaan verder dan de wet voorschrijft.”
De Week van de Veiligheid is een jaarlijks initiatief van het CCV, een stichting die veiligheidsproblemen in kaart brengt. Dit jaar ligt de focus op het voorkomen van criminaliteit. Bouma, wiens verkeersschool zich bevindt op een industrieterrein in De Goorn, vertelt hoe hij zijn onderneming veilig houdt – ook tegen criminaliteit.
Hoe beschermen jullie jezelf tegen criminelen?
“Mensen krijgen bij ons rijles in de meest uiteenlopende voertuigen, van auto’s tot vrachtwagens en heftrucks. Die lessen volgen ze op de weg, op onze binnenplaats en in onze loods. Alleen deze loods is al 700 vierkante meter, veel te groot om met het blote oog te overzien. Daarom hebben we overal camera’s hangen en is ons terrein omheind. Onbevoegden kunnen er alleen in als iemand opendoet. Daarnaast hebben de tankdoppen van onze vrachtwagens een slot, zodat de diesel niet gestolen wordt. Bovendien heeft het industrieterrein eigen surveillancewagens die ook ons terrein in de gaten houden.”
En hoe zit het met jullie veiligheid op andere vlakken?
“Gelukkig hebben we nooit grote ongelukken gehad. Dat komt onder andere doordat we de juiste veiligheidsmaatregelen nemen. Hierbij gaan we verder dan de wettelijke voorschriften. Zo zijn onze voertuigen altijd uitgerust met een gevarendriehoek, een veiligheidsvest, een EHBO-kist en een brandblusser. Als rijschool hebben we bovendien nog een voordeel: we zijn door de examens kind aan huis bij het CBR. Ziet een examinator dat onze voertuigen niet veilig genoeg zijn? Dan horen we dat meteen.”
Hoe voorkom je ongelukken op jullie binnenplaats?
“We gebruiken die voor vrachtwagenlessen. Vanuit zo’n vrachtwagen zie je veel, maar niet alles. Dus als er iemand rondloopt, kun je die per ongeluk aanrijden. Daarom hebben we een regel: is de poort van de binnenplaats dicht? Dan mag niemand erin. Wie écht op de binnenplaats moet zijn, wacht. De docent houdt zicht op de poort en seint wanneer het veilig is om binnen te komen.”
Hoe veilig is het in jullie loods waar jullie heftrucklessen geven?
“Het gaat om een nagebouwd magazijn, inclusief ladingdummy’s, stellingkasten en pallets. In magazijnen gebeuren zóveel ongelukken met heftrucks! Daarom controleren we altijd of leerlingen hun lading goed zekeren. En voor de palletstelling staat een bumper, zodat ze daar niet tegenaan knallen. Hierdoor belanden de pallets niet op de grond. Om aanrijdingen te voorkomen, markeren we bovendien looproutes en heftruckroutes. Simpel, maar doeltreffend! ”