Slimme marketing zonder third-party cookies: marketing automation

De laatste maanden van de third-party cookies zijn geteld. Maar dat is géén reden voor blinde paniek, zegt marketing automation specialist Mitch van Maurik. Als je maar in actie komt. In deze blog legt hij uit waarom marketing automation nu nóg belangrijker wordt.

In mijn eerste blog vertelde ik dat je door de verdwijning van third-party cookies wel op first-party data móet focussen. Gelukkig zijn er manieren genoeg om deze belangrijke data te verzamelen. Je kunt bezoekers iets aanbieden wat ze graag willen, zoals een nieuwsbrief of webinar, in ruil voor adresgegevens of een mailadres. Je ruilt dan eigenlijk waardevolle en relevante content voor de gegevens van een lead. De data die je hebt verzameld, kun je vervolgens gebruiken voor een gepersonaliseerde e-mail of website. Dit wordt ‘marketing automation’ genoemd.  

Vruchtbare flow  

Stel: een potentiële klant zoekt informatie over elektrisch rijden en schrijft zich op je website in voor een nieuwsbrief over dit onderwerp. Je kunt dan een automatische ‘flow’ van relevante contactmomenten starten. Soms is zo’n flow kort, als iemand een proefrit wil maken bijvoorbeeld. En soms is een flow lang, als iemand interesse heeft in een specifiek onderwerp, zoals elektrisch rijden. Tijdens deze contactmomenten leer jij je potentiële klanten steeds beter kennen – en zij jouw bedrijf. Dit heet leadnurturing. 

Even wat marketingjargon: met leadnurturing kun je een Marketing Qualified Lead (iemand die mogelijk interesse heeft in jouw product) stap voor stap klaarstomen tot Sales Qualified Lead (iemand die gereed is voor conversie, dus om klant te worden). Meestal begint je leadnurturing-flow met een kleine vraag, zoals: wil je meer weten over elektrisch rijden? Vervolgens vraag je in de flow steeds iets meer van de ontvanger, totdat je op een gegeven moment bij de conversievraag bent. Een tweede vraag kan zijn: ‘We leren je graag wat beter kennen. Wil je hier iets over jezelf en je interesses vertellen, zodat we je verhalen kunnen sturen die interessant zijn voor jou?’ De conversievraag kan tot slot zijn: ‘Wil je een proefrit maken in een specifieke auto?’ Goed om te weten: een leadnurturing-flow is vaak ingericht met als/dan-condities. Op basis van het (klik)gedrag van de ontvanger wordt er automatisch een volgende stap in gang gezet. Zo krijgt de ontvanger de meest optimale flow met contactmomenten. 

 

Waardevolle klikken 

Natuurlijk kom je ook steeds meer te weten over de lead op basis van zijn klikgedrag. Op welke linkjes klikt deze persoon in je mails en welke pagina’s bezoekt hij? Je zet de flow dus in om de lead beter te leren kennen. Het doel: uiteindelijk een Sales Qualified Lead krijgen. Vergeet niet de focus van je content af te stemmen op de fase waarin de lead zit. In mijn voorbeeld over elektrisch rijden, is de lead duidelijk in de oriëntatiefase. Zorg dat je in de content dus vooral relevante achtergrondinformatie deelt, in plaats van dat je direct een order probeert te scoren. Bied je leads wel altijd de mogelijkheid om versneld door alle fases van de flow te lopen. Zo wordt de kans alleen maar groter dat je er een klant aan overhoudt. En dat is natuurlijk wat je wilt. 

Onmisbaar platform 

Wil jij ook gaan werken met marketing automation om potentiële klanten te strikken? Dan is een marketing automation platform onmisbaar. Met zo’n platform kun je data – en formulieren op je website – automatisch omzetten in contact met de klant. Denk aan APK-reminders en promotiemails. Zo ben je amper tijd kwijt aan deze klus én verandert de mailbox van je klanten niet in een vergaarbak van ongewenste berichten. Jij blij, de klant blij.  
 
CaRe-Mail is een voorbeeld van een marketing automation platform. Wil je weten wat CaRe-Mail voor jouw bedrijf kan betekenen? Vraag dan een demo aan via dit contactformulier

Over de schrijver
Mitch van Maurik is marketing automation specialist en productspecialist voor CaRe-Mail. Hij werkt nu zo’n 8 jaar bij RDC.

Aanbevolen artikelen

Ons meest complete ontzorgingspakket op het gebied van verzuim & zorg
5 misvattingen over Voorraadfinanciering 
Stappenplan voor het maken van een Risico Inventarisatie- en Evaluatie

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.