Adverteer je op één of meerdere platforms en merk je dat je advertenties het niet goed doen? Geen paniek! Met deze vijf tips optimaliseer je je online advertenties met weinig moeite.
1. Controleer of je advertenties überhaupt worden geaccepteerd
Veel ondernemers posten een advertentie via hun Voertuig Management Systeem (VMS) en controleren daarna niet of de advertentie ook daadwerkelijk geplaatst is. Zonde, want zo lopen ze veel verkoopkansen mis. Controleer daarom altijd of je post wel goed is doorgekomen. Dat hoeft niet veel tijd te kosten, want veel VMS’en geven een handig overzicht.
2. Wees transparant
‘What you see is what you get’, daar houden klanten van. Zorg er daarom voor dat je in je advertenties duidelijk bent over de kosten die boven op de verkoopprijs komen. Werk je met all-in prijzen? Zet dit er dan bij, want dat is een USP. Wees ook helder over de extra’s die klanten krijgen, zoals zes maanden garantie of een afleverbeurt. En vergeet niet te vermelden of deze kosten bij de verkoopprijs inbegrepen zijn.
3. Check of de prijs goed doorkomt
Ieder VMS werkt anders. Het is daarom belangrijk dat je bij een nieuwe VMS altijd checkt of de juiste prijzen worden doorgegeven aan het verkoopplatform. Houd hierbij rekening met de doelgroep. Op Markplaats speuren mensen naar de laagste prijs, terwijl bezoekers van viaBOVAG.nl een all-in prijs willen zien. Deze marketingtechniek heet dual pricing en is makkelijk door te voeren.
4. Blijf je advertenties verbeteren
Merk je dat de informatie bij je advertenties niet goed doorkomt of dat je niet volledig genoeg bent geweest? Pas dan het één en ander aan in je VMS. Zijn er terugkerende problemen waar jij niets aan kunt doen? Neem dan contact op met het bedrijf achter het systeem.
5. Kijk en vergelijk
Als je advertentie online staat, wil dat nog niet zeggen dat je genoeg views of leads genereert. Dat komt doordat voertuigen iedere dag dat ze langer online staan, kosten met zich meebrengen. Een stadag kost gemiddeld € 15,- per dag: dit zijn de kosten voor de verzekering, onderhoud door stilstaan, etc. Klanten gaan vaak af op de goedkoopste deal. Let er daarom op dat jouw voertuig met een marktconforme prijs online staat en dat dit ook zo blijft. Met andere woorden: check regelmatig of de prijzen bij vergelijkbare advertenties niet zijn gezakt en te ver onder jouw verkoopprijs liggen. Want voor je het weet, ben je de duurste.
Handig hulpmiddel
Het OBS-systeem van RDC helpt je bij het bepalen van je prijzen. Dit systeem geeft een overzicht van de prijsmutaties van je advertenties. Zo weet je gelijk welk voertuig al lang niet meer is afgeprijsd en misschien veel te duur wordt aangeboden.
Vragen?
Twijfel je over je advertenties of heb je andere vragen? Neem contact op met je accountmanager. We adviseren je graag.