Het belangrijkste wapen van online autohandel? Fotografie!
Klanten zoeken nu eenmaal naar het perfecte plaatje, ook als het op auto’s aankomt. …Duur en ingewikkeld? Welnee. Met deze tips heb jij die fotografie zo onder de knie.
Een auto vol modderspetters zet je niet in je showroom. Dus waarom wel een slechte foto gebruiken in de advertenties? Een goede foto ziet er niet alleen professioneel uit, hij schept ook nog duidelijkheid voor klanten. Het is natuurlijk ook geen kleine uitgave, zo’n auto. Omdat iemand misschien wel tientallen advertenties bekijkt, is het belangrijk dat die van jou opvalt. Dat begint bij goede foto’s, want die vormen de eerste indruk die de klant krijgt van de auto én van jouw bedrijf.
Tip 1: Kies één plek voor alle foto’s
Als je al je auto’s tegen dezelfde achtergrond zet, oogt dat meteen heel netjes en professioneel. Let erop dat er geen lichtbron achter het voertuig is, zodat de foto niet wordt overbelicht. En zet je de gevel van je bedrijfspand in beeld? Dan scoor je extra punten, want zo ziet je klant meteen dat je een serieus bedrijf hebt.
Tip 2: Zorg voor een goed perspectief
De proporties van de auto moeten kloppen. Dit heeft alles te maken met jouw perspectief. Sta je bijvoorbeeld te dicht op de motorkap? Dan oogt die op de foto veel groter dan de rest van de wagen. Experimenteer een beetje om uit te zoeken waar je moet staan voor het perfecte plaatje. Gevonden? Markeer dan je positie én en de plek waar het linker voorwiel staat. Zo hoef je het wiel niet meer uit te vinden voor wagens van vergelijkbare grootte.
Tip 3: Ga voor uniformiteit
Heb je een platform waarop je meerdere foto’s kunt plaatsen? Zorg dan voor consistentie in de onderdelen die je fotografeert. Fotografeer bijvoorbeeld steeds het zijaanzicht, de achterkant, de stoelen en de velgen. Breng eventuele bijzonderheden uiteraard ook in beeld. Presenteer steeds zoveel mogelijk in dezelfde volgorde en kies ook hier voor hetzelfde perspectief. Zo werk je van big picture naar details, en voorkom je dat er informatie ontbreekt.
Tip 4: Laat je mijlpalen en keurmerken zien
Voldoe je aan de eisen voor een bepaald keurmerk? Of viert je bedrijf een jubileum? Laat het zien met een logo! Zo is het voor de klant meteen duidelijk dat je voor kwaliteit gaat en ervaring hebt. Die logo’s en keurmerken hoef je maar één keer te (laten) ontwerpen, want je VMS kan ze automatisch toevoegen aan de foto’s voor op de verkoopsites. Handig!
Of het nu gaat om auto’s, (elektrische) fietsen, caravans, campers of motoren: viaBOVAG.nl is dé site om jouw voertuigen aan de man te brengen. Op de website staan namelijk alleen voertuigen die voldoen aan de eisen van BOVAG. Bovendien gaat het platform voor transparantie en duidelijkheid. Niet alleen voor klanten, maar ook voor jou! En zoek je tips om alles uit je online advertenties te halen? Download dan onze whitepaper Zo maak je van online advertenties echte winnaars.