Wettelijke garantie van 6 naar 12 maanden: wat betekent dit voor jou?

Er is de afgelopen tijd veel geschreven over het wijzigen van de wettelijke garantie van 6 naar 12 maanden. Maar wat betekent dit nu voor jou? Wat is non-conformiteit en omgekeerde bewijslast? We krijgen er veel vragen over. In dit artikel leggen we je uit hoe het zit.

Op 27 april wijzigt de wettelijke garantie (ook wel “non-conformiteit” genoemd) van 6 naar 12 maanden. Dit betekent dat je – in de nieuwe situatie -als ondernemer twaalf maanden verantwoordelijk bent voor de ‘omgekeerde bewijslast’.   

Omgekeerde bewijslast: wat betekent dit? 

Stel dat de consument binnen 12 maanden een klacht neerlegt, moet hij bewijzen dat het product niet voldoet aan de verwachting die hij ervan mag hebben. Lukt dit, dan hoeft hij de eerste 12 maanden na de aflevering van het product niet te bewijzen wanneer (de oorzaak van) het probleem is ontstaan. De bewijslast ligt dan bij de ondernemer. Lukt het niet om bewijs te leveren dat de consument verantwoordelijk is voor het probleem? Dan is de ondernemer zelf verantwoordelijk voor het oplossen van de garantiekwestie. 

Op dit moment gelden deze regels ook al, maar dan tot 6 maanden. Op 27 april gaat de omgekeerde bewijslast van 6 naar 12 maanden. Dat geldt niet alleen voor auto’s, maar voor alle soorten consumentenproducten. 

Wettelijke conformiteitsregels: wat betekent dit?

Bij de wettelijke garantie gaan we uit van de ‘wettelijke conformiteitsregels’. In de wet staat dit omschreven als: ‘een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten’. Gaat het product te kort mee bij normaal gebruik? Dan spreken we van een ‘ondeugdelijk product’. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop de wettelijke garantie is gebaseerd. 

Deze eigenschappen waar een product aan moet voldoen worden door verschillende factoren bepaald. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de beloftes die een verkoper doet, de productomschrijving en de prijs van het product.   

Voldoet een product niet aan de verwachtingen die de consument redelijkerwijs mag hebben? Dan ben jij als ondernemer verantwoordelijk om het product te herstellen of te vervangen.  

Hoe kan ik dit extra risico afdekken? 

Volgens de BOVAG is de kans op een defect in de tweede periode van de garantieperiode (de laatste 6 maanden) kleiner. Daarentegen liggen de kosten in de tweede periode wel hoger en is de kans op een schade van € 2.000,- of meer significant hoger. 

Binnenkort is er een speciaal product voor BOVAG-leden beschikbaar. Daarnaast bieden Autotrust en Autogarantie.nl verschillende oplossingen aan om het risico op garantieclaims af te dekken. Sterker nog: het is nu al mogelijk om 12 maanden garantie af te sluiten voor jouw klanten!

Meestgestelde vragen en achtergrondinformatie

Op mijn.bovag.nl is een dossier te vinden met de belangrijkste informatie over de wijziging van de wettelijke garantie. Ook zijn de meestgestelde vragen te vinden op deze pagina.

 

Aanbevolen artikelen

Het belang van inkomensverzekeringen voor werkgevers en werknemers
Verzuimnavigator: ontdek de nieuwe opzet van het Stappenplan
Hoe zit het ook alweer met de groene kaart?

Nog niet gevonden wat je zocht?

Of stel je vraag via…

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.