Niet schrikken (of juist wel): de risico’s van de accu’s in elektrische auto’s zijn niet mis. Van steekvlammen waardoor je bedrijfspand afbrandt tot gifstoffen die je luchtwegen irriteren. Gelukkig zijn deze risico’s te beperken. Gerard van Riet, risicodeskundige bij Bovemij, deelt zijn beste tips.
1. Rol een rokende elektrische auto vliegensvlug naar buiten
Het lastige van een accubrand is dat je het niet snel doorhebt. Gerard: “Dit komt doordat de Li-ion accu onder de auto zit. Mijn advies is dan ook: kom direct in actie bij rook. Zet de auto vliegensvlug op dolly’s en duw hem naar buiten, zo ver mogelijk van het gebouw af. Als de auto dan buiten in brand vliegt, heeft het minder grote gevolgen. Het loopt heel anders af als je niet zo adequaat handelt.”
Dolly’s moet je dus altijd in de buurt hebben, maar waarom eigenlijk? “Een elektrische auto is geblokkeerd als hij uit staat. Het is dan net als een auto met automatische versnellingsbak. Staat een auto op een brug, dan is het een stuk lastiger om hem op dolly’s te zetten. Het is een idee om hiermee te oefenen. Natuurlijk blijft je eigen veiligheid wel altijd voorop staan.”
2. Zorg dat je een geschikt blusmiddel in huis hebt
Een accubrand moet zo snel mogelijk geblust worden, maar waarmee? “Sla een AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) blusmiddel in. Dit middel koelt direct en zorgt voor een thermische blokkade. Je voorkomt hiermee dat de Li-ion accumoduul opnieuw in brand vliegt én de brand slaat minder snel over naar andere modules in de accu. Deze AVD-blussers zijn verkrijgbaar als bluswagens van 25 of 50 liter. Het beste is om er twee van 25 liter te hebben of één van 50 liter, want je hebt deze hoeveelheid minimaal nodig om een accubrand in de kiem te smoren. Je eigen veiligheid blijft uiteraard het belangrijkste. Een pluspunt van dit blusmiddel: het is een milieuvriendelijk.”
3. Schaf speciale volgelaatsmaskers aan
Nog iets om rekening mee te houden: een Li-ion accubrand is niet te vergelijken met andere branden. “De temperatuur stijgt sneller, er is kans op een explosie, het materiaal van de Li-ion accu kan wegschieten en er komen veel giftige gassen vrij. Voor het blussen van een Li-ion accubrand heb je daarom niet alleen een speciaal blusmiddel nodig, maar ook minimaal twee volgelaatsmaskers met een ABEK-filter en voorzet partikelfilter.
4. Gebruik altijd de werkinstructies
Bij het reviseren en (de)monteren van een accupakket ligt gevaar op de loer. “Gaat er iets mis, dan heb je zo een flinke kortsluiting Heel gevaarlijk.” Daarom benadrukt Gerard dat je de werkinstructies van de fabriek moet volgen. “Denk niet: ik doe het wel uit mijn hoofd, want ik heb het al een keer gedaan. De kans op ongelukken is dan veel groter. In de werkinstructies lees je precies hoe je de spanning van de auto haalt, in welke volgorde je componenten moet demonteren en monteren en hoe je bijvoorbeeld de mal voor de kabels gebruikt.”
5. Laad elektrische voertuigen met beleid op
Ook het opladen van elektrische voertuigen heeft een gebruiksaanwijzing. “Ik adviseer altijd om auto’s overdag op te laden, het liefst buiten. Gaat er iets mis, dan ben je er tenminste bij. Branddetectie in de ruimte waar de auto’s opgeladen worden, is natuurlijk een must. Koppel deze aan het alarmsysteem van je zaak. Ook belangrijk: zorg voor voldoende groepen in of buiten de meterkast, afgestemd op het vermogen van de laadunits. Dit geldt ook voor de kabels. En laat de elektra altijd aanleggen door een erkende installateur.”