Met de camper op vakantie: drie vragen en antwoorden

Hoewel veel Nederlanders dit jaar kiezen voor een vakantie in eigen land, gaan er toch een hoop de grens over. Bijvoorbeeld met de caravan of camper. De grenzen gaan langzamerhand weer open, hoewel een enkele ook snel weer sluit door een coronauitbraak. Hoe zit het precies met hulpverlening als jij of je klanten op pad gaan met de caravan of camper?

Vooropgesteld: de coronaregels zijn per land verschillend. Bovendien worden ze continu aangepast, wat het onmogelijk maakt om op specifieke situaties een goed antwoord te formuleren. Hieronder gaan we in op drie veelgestelde vragen, zowel vanuit de huurder als verhuurder van de caravan of camper.

Wanneer heb ik als verzekerde recht op hulpverlening in het buitenland?

In de polis staan drie situaties waarin je recht hebt op hulpverlening:

  1. de auto en/of het aangekoppelde object (zoals een caravan) kan door een ongeval of pech niet meer rijden;
  2. de auto is gestolen;
  3. de bestuurder kan de auto niet meer besturen door een ongeval of ziekte en geen van de andere inzittenden kan het overnemen.

Let op: is er op je vakantiebestemming een lockdown of verplichte quarantaine waarbij de bestuurder niet ziek is? Dan is geen van bovenstaande situaties van toepassing. Je hebt dan dus geen recht op repatriëring.

Word ik altijd geholpen als ik volgens de polis recht heb op hulpverlening?

Normaal gesproken wel, maar momenteel zit het in de praktijk helaas net iets anders. Hulpverlening moet namelijk wel uitvoerbaar zijn, en dat is niet het geval als het land waar je je bevindt of het land waar de hulpverleners doorheen moeten om bij jou te komen gesloten is. Het kan daarom heel goed zijn dat repatriëren van een camper met schade uit het ene land met code oranje wél kan en uit een ander land met code oranje niet. Bovendien kan dat op een later moment weer anders zijn.

Wat als de camper – bijvoorbeeld door pech onderweg – niet op tijd terug is voor de volgende huurder?

Wij hebben een inspanningsplicht om repatriëring uit te voeren, als de verzekerde daar recht op heeft. Daarbij zijn we alleen niet gebonden aan een bepaalde termijn. We doen uiteraard ons best om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen, maar kunnen geen tijd garanderen. Het kan dus zo zijn dat een camper of caravan niet op tijd terug is voor de volgende verhuurperiode. Dat risico is voor de verhuurder.

Heb je vragen over de huur of verhuur van een caravan of camper? Neem dan contact op met jouw accountmanager van Bovemij.

Aanbevolen artikelen

Zo redde een viaBOVAG.nl advertentie een vakantie
Hoe zit het ook alweer met de groene kaart?
Juist in vakantietijd: verzeker je van een werkende wasstraat

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.