Het is wel zo handig. De auto die je dagelijks voor je werk gebruikt ook meenemen als je op vakantie gaat. Een auto is een auto, zou je zeggen. Maar hoe zit dat verzekeringstechnisch? En wat als je de auto uitleent aan een collega?
Misschien ga je binnenkort al op pad. Of ben je bezig met voorbereidingen voor de zomervakantie. Ga je met de auto, het vliegtuig of de trein? En binnen Europa of daarbuiten? Veel rijschoolhouders nemen hun lesauto mee. Zonder gevaren is een autovakantie niet. Een op de drie automobilisten heeft wel eens pech gehad op vakantie, blijkt uit onderzoek van Het Testpanel, in opdracht van Bovemij. ‘Goed dus om te weten waar je aan toe bent als je met je auto op vakantie gaat’, vertelt Koen Janssen van Bovemij.
Groene kaart
Over de grens trekken met je lesauto is in principe geen probleem, aldus Janssen. ‘Ook in het buitenland valt de auto onder de normale dekking. Maar let op: alleen in landen die op de groene kaart staan.’ In Europa gaat dat om vrijwel alle landen, dus ook de populaire landen langs de Middellandse Zee. Maar buiten Europa gelden soms andere regels.
‘Libië is bijvoorbeeld een van de landen die niet meedoet aan de afspraken met de groene kaart. We raden daarom aan om van tevoren te checken of de groene kaart geldig is in het land waar je op vakantie gaat. Is dat het geval, dan kun je prima met je lesauto op vakantie en hoef je je nergens druk om te maken.’
Pech: wat nu?
32 procent van de Nederlanders heeft wel eens pech gehad op vakantie, bleek uit het onderzoek van Het Testpanel. ‘Bij Bovemij garanderen we dat bij pech en bij schade door een ongeval het voertuig, de inzittenden én eventueel aangekoppelde voertuigen zoals een caravan naar een adres in Nederland worden teruggebracht’, legt Janssen uit. ‘Niet iedere verzekeraar biedt dit aan. Het geldt overigens wel alleen in het buitenland, niet in Nederland. Kijk dus goed waarvoor je verzekerd ben en sluit indien nodig een extra verzekering af, zoals pechhulp en een reisverzekering.’
Heb je schade, dan is de procedure hetzelfde als in Nederland, geeft Janssen aan. ‘Je vult een schadeformulier in en stuurt dit op. Je kunt er wel vanuit gaan dat het wat meer tijd kost om dit soort gevallen af te wikkelen.’
Bespaar jezelf ellende
Met je lesauto op vakantie is dus geen probleem. Er is wel een grote ‘maar’, stelt Janssen. ‘Aan een collega verhuren kan niet zomaar. We krijgen regelmatig meldingen binnen van rijschoolhouders die hun lesauto niet meenemen, maar hem ook niet stil willen laten staan. Ze verhuren hem dan aan een collega-instructeur. Dan is de auto níet zomaar verzekerd, dat valt niet meer onder de reguliere dekking.’
Het gevaar is dat de schadeafhandeling langer duurt en niet alle schade gedekt wordt. De oplossing: geef het door en sluit een speciale verzekering af. ‘Verhuren kan dus wel, maar je moet er een extra verzekering voor afsluiten. Deze is iets duurder dan de reguliere, maar je bespaart jezelf wel enorm veel ellende als er daadwerkelijk iets fout gaat. Let trouwens wel op: vindt er een niet-verhaalbare schade plaats bij verhuur of uitleen, dan wordt de bonus-malustrede verlaagd. Vaak betekent dit een premieverhoging. Goed om te weten voor je je auto verhuurt of uitleent. Regelmatig realiseren mensen zich dit pas als er al schade is.’