Natuurlijk is het belangrijk om klanten te werven. Maar vergeet je bestaande klanten niet! Zij zijn de kurk waar je onderneming op drijft. Hoe je hen aan boord houdt? Door goede service te bieden, natuurlijk. Maar ook door op de juiste momenten in te zetten op persoonlijk contact. Een handig hulpmiddel hiervoor is de marketing automation tool CaRe-Mail.
Nieuwe klanten werven kost tien keer meer effort dan bestaande klanten behouden, zo blijkt uit onderzoek. Het is dus zeker de moeite waard om contact te onderhouden met de mensen die al in je bestand staan. Dit doe je door op de juiste momenten berichten te sturen met een persoonlijk tintje, én uiteraard met relevante informatie. De applicatie CaRe-Mail, speciaal gemaakt voor de mobiliteitsbranche, maakt dit werk voor jou tot een peulenschil. Zeker met deze tips:
1. Let op je timing
Wanneer een klant net bij jou over de vloer is geweest, voelt hij zich extra verbonden met jouw bedrijf. Maak hier gebruik van! Met CaRe-Mail kun je instellen dat hij of zij de dag na de aankoop van een auto een bericht krijgt met modelspecifieke tips.
Die gaan bijvoorbeeld over veiligheid, technische mogelijkheden en het opladen van de auto. Mooi meegenomen: hierdoor krijg je waarschijnlijk ook positievere reacties in je klanttevredenheidsonderzoek vanuit de importeur.
2. Vergeet geen verjaardagen
Een verjaardagsfelicitatie sturen is een bewezen methode om klanten te behouden. Ze voelen zich gezien, zeker als je inspeelt op hun persoonlijke informatie. Som bijvoorbeeld op welke automerken hetzelfde ‘geboortejaar’ hebben als jouw lezer. Of bied een presentje aan dat past bij zijn of haar soort auto.
CaRe-Mail heeft een speciale functie waarmee je dit soort mails automatisch stuurt. Handig, want zo hoef je niet zelf een verjaardagskalender bij te houden. Extra tip: stuur ook een bericht wanneer niet de klant maar z’n auto jarig is!
3. Gebruik dynamische content
Met CaRe-Mail kun je content automatisch laten aanpassen op de persoonlijke informatie van een klant. Dat gaat verder dan alleen de naam in de aanhef. Je kunt bijvoorbeeld ook instellen dat de lezer bepaalde onderdelen in een mail wel of juist niet te zien krijgt op basis van de condities die je hiervoor instelt. Hiermee worden mailings en onderwerpen gecombineerd en ontvangt de lezer altijd de meest relevante mail op basis van zijn of haar situatie. Zo zijn jouw berichten extra aansprekend. Deze techniek heet in de marketingwereld ‘dynamische content’.
Dynamische content kun je ook in blokjes aan de zijkant van je mail laten verschijnen. Ook deze blokjes kun je personaliseren. Heb je bijvoorbeeld een selectie van klanten die vorig jaar de winterbandenwissel hebben overgeslagen? Breng jouw wisselservice bij hen dan extra onder de aandacht wanneer de winter weer voor de deur staat.
4. Hou je data actueel
Een mooi fenomeen, die gepersonaliseerde content. Maar om er het meeste uit te halen, is het essentieel dat jouw klantinformatie echt klopt. Voor je het weet spel je iemands naam verkeerd of heb je het over een auto die al lang geleden de geest heeft gegeven. Om dit soort pijnlijkheden te voorkomen, heeft RDC nóg twee handige tools: INDI en Quality Care. Hiermee houd je jouw klantenbestand altijd actueel. Lees hier hoe ze werken!
Iets voor jou?
Wil je meer weten over de mogelijkheden van CaRe-Mail? Kijk dan op de website of neem contact op met je accountmanager.