Een geldig energielabel toekennen aan nieuwe auto’s? Dankzij RDC is dat een fluitje van een cent

Al een aantal jaar controleert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) strenger of autodealers een geldig energielabel toekennen aan nieuwe auto’s. Dankzij het brandstofetiketteringssysteem van RDC is dit geen reden voor paniek. Wij vertellen je alles wat je moet weten over dit handige systeem.

Bied je een nieuwe auto te koop aan zonder energielabel, dan riskeer je een flinke boete

Al jaren is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onder andere markttoezichthouder voor de richtlijn 1999/94/EG en het Besluit etikettering energieverbruik personenauto’s. Hierin staat dat nieuwe personenauto’s die nog niet eerder aan de consument zijn verkocht, een geldig energielabel moeten hebben wanneer deze te koop worden aangeboden. Dit geldt ook voor geïmporteerde fabrieksnieuwe auto’s die nog niet aan een consument zijn verkocht. Tweedehands auto’s, volledig elektrisch aangedreven auto’s en bedrijfswagens zijn een uitzondering. “De ILT heeft in 2021 bij 285 dealers geconstateerd dat in 42 procent van de gevallen geen of een verkeerd label aanwezig was, daarom zijn ze dit jaar nog strenger gaan controleren op de richtlijn”, vertelt Robert Beekhuizen, accountmanager bij Bovemij. “Komen ze erachter dat een auto geen juist energielabel heeft, dan riskeer je een flinke boete.”

Energielabels zijn zó gemaakt met het systeem van RDC

RDC heeft een handig systeem op de markt voor het maken van energielabels: het brandstofetiketteringsysteem. Een groot voordeel van dit systeem is dat je alleen maar het chassisnummer van de auto hoeft in te vullen. Daarna ‘rolt’ het juiste label er vanzelf uit. Bij andere systemen of oplossingen die in omloop zijn, heb je vaak meer gegevens nodig voor het maken van een energielabel. “Hoe meer je zelf moet invullen, hoe groter natuurlijk de kans is dat er iets misgaat. Met het systeem van RDC maak je minder snel fouten. Het scheelt dus tijd en geld.”

Voor multimerkbedrijven is dit helemaal een uitkomst

Autodealers die veel verschillende merken verkopen, zogenaamde multimerkbedrijven, hebben volgens Robert extra baat bij het brandstofetiketteringssysteem. “Verkoop je tien verschillende merken, dan heb je soms meerdere systemen of oplossingen voor het maken van energielabels. Heel onhandig. Het systeem van RDC werkt voor alle automerken hetzelfde. Dat maakt het heel gebruiksvriendelijk.”

Over jaarlijkse wijzigingen hoef je je niet meer druk te maken

Heb je alle auto’s in je showroom mooi voorzien van een energielabel, verandert ineens de regelgeving en moeten de labels voldoen aan andere specificaties. “Moet je daarvoor je systeem door ontwikkelaars laten aanpassen, dan is dat vaak een forse investering”, vertelt Robert. “Gebruik je het systeem van RDC, dan hoef je je daar niet druk om te maken. De wijzigingen worden automatisch doorgevoerd en je kunt vervolgens nieuwe energielabels genereren. De eventuele kosten van zo’n wijziging worden over alle deelnemers verdeeld. Dat scheelt ook weer geld.”

RDC regelt ook de poster die in je showroom moet hangen

Als autodealer ben je verplicht een poster in je showroom te hangen met alle verkrijgbare automodellen, de verbruiksgegevens en de uitstootdata. Deze poster is een half jaar geldig. Robert hierover: “RDC houdt de planning in de gaten en haalt de data op bij de RDW of de importeur. Daarna wordt via een drukker de poster op tijd aan de importeur geleverd, die deze naar de dealer stuurt. Je hoeft dan alleen nog maar de poster op te hangen in je showroom. Heel handig.”

 “Het is uiteindelijk de importeur die het systeem moet aanschaffen en zorgt voor de eventuele data-aanlevering aan RDC. Daarna is de dealer aan zet om het juiste energielabel bij de juiste auto te tonen én de poster zichtbaar op te hangen in de showroom”, vertelt Robert. “Lijkt dit systeem je handig, dan kun je bij RDC aan de bel trekken. Onze ervaren medewerkers implementeren het snel.”

Ons meest complete ontzorgingspakket op het gebied van verzuim & zorg
5 misvattingen over Voorraadfinanciering 
Stappenplan voor het maken van een Risico Inventarisatie- en Evaluatie

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.