Leasen wordt steeds populairder bij universele autobedrijven. Toch zijn er nog genoeg autobedrijven die twijfelen of ze deze service wel moeten aanbieden. Zonde, vindt Steffen van der Velde, Salesmanager Key Accounts bij Bovemij. Volgens hem zijn er redenen genoeg om op deze markt in te springen.
Je rijdt zonder grote investering in een nieuwe of jonge gebruikte auto, betaalt een vast maandbedrag waar alles in zit én hebt geen gedoe met de inruilwaarde en verkoop – de voordelen van leasen liegen er niet om. De voordelen gelden trouwens niet alleen voor de klant. “Steeds meer ondernemers overwegen om lease aan te bieden. Begrijpelijk, want hiermee houd je alle onderdelen van je autobedrijf aan het werk. De klant komt bijvoorbeeld terug voor winterbanden, maar ook voor reparaties, schadeherstel en het inruilen van de auto”, vertelt Steffen, die zich binnen Bovemij onder andere bezighoudt met voorraadfinancieringen en leasebevoorschotting.
Voordelen genoeg
Nog een voordeel van lease vindt Steffen dat je er goed aan kunt verdienen. “De auto die je aan het eind van het leasecontract terugkrijgt, heb je zelf onderhouden. Als je de restwaarde goed hebt ingeschat, kun je de auto met winst weer verkopen. En ook op de verzekering kun je winst maken.” Nog een pluspunt is dat je de relatie met de klant door het leasecontract intact houdt. “Net voordat het contract afloopt, kun je de klant bellen en een nieuwe auto introduceren. Misschien bind je ze dan nog een aantal jaar aan je.”
Geen drempel
Wat Steffen ook ziet, is dat autobedrijven soms makkelijker auto’s verkopen als ze lease aanbieden. “Het is een minder grote drempel om 800 euro in de maand te betalen voor een auto, dan 40.000 euro in één keer. Je neemt de klant ook veel werk uit handen en zorgt ervoor dat ze zorgeloos kunnen rijden. Er hoeft geen lening afgesloten te worden bij derden en een gesprek met de bank is niet nodig. Zodra het leasecontract is getekend, kan de klant wegrijden.”
Meer rompslomp
Zijn er ook nadelen? “Ja, die zijn er zeker. Er komt veel administratie bij kijken. Sommige ondernemers onderschatten dat. Zo moet je de leaseprijs bepalen en een huurcontract opstellen en leaseadministratie bijhouden. Dat kost veel tijd.” Nog iets om bij stil te staan: leasen is anders dan verkoop. “Je moet op een andere manier naar je verkoopresultaten kijken en je verkoopgesprek aanpassen.”
Tips voor leasebedrijven in spé
Zie je leasen helemaal zitten, dan heeft Steffen een aantal belangrijke tips. “Bepaal wie je wilt bedienen: zakelijke of particuliere klanten. Richt vervolgens je verkoop op mensen in de regio die nog geen klant zijn. Mensen die op 300 kilometer van je autobedrijf wonen, komen niet even langs voor een onderhoudsbeurt.” Een ander puntje van aandacht: je assortiment. “In welke auto’s heb je vertrouwen? Je wil natuurlijk geen wagens aanbieden die je om de haverklap moet repareren. Bedenk ook tot welke leeftijd je auto’s inzet. En niet onbelangrijk: lease werkt veel beter met btw-auto’s.”
Bovemij Leasebevoorschotting
Houdt alleen het gebrek aan financiële middelen je nog tegen? Dan heeft Steffen nóg een tip: Bovemij Leasebevoorschotting. Deze financiering groeit makkelijk mee met de omvang van je leaseportefeuille. Ook krijg je altijd een vaste rente gelijk aan het leasecontract én je krijgt een nieuw actief contract binnen één werkdag uitbetaald op je rekening.”