Denk je ‘bingo!’ als een potentiële koper een proefrit komt maken? Begrijpelijk. Maar: blijf op je hoede. Bij zo’n testrondje liggen er veel fouten op de loer. Hein Balesar van RDC vertelt wat de meest gemaakte blunders zijn en hoe je ze kunt voorkomen.
Fout 1: Vergeten iemand te identificeren
“Vorig jaar was ik op zoek naar een auto voor mijn vrouw en heb ik bij vijf bedrijven een proefrit gemaakt. Dat bij al deze bedrijven niet gevraagd werd hoe ik heet, waar ik woon en wat mijn telefoonnummer en mailadres zijn, vond ik zorgwekkend”, vertelt Hein Balesar van RDC. “Een proefrit hoort áltijd te beginnen met de vraag naar deze gegevens en het bekijken van het rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs. Krijgt iemand onderweg een bekeuring, dan wil je weten op je wie je die prent kunt verhalen. En dat niet alleen: het is een potentiële koper. Dat maakt het één van de ‘heetste’ leads. Je laat iemand dan toch niet gaan zonder - na toestemming – deze gegevens te noteren? Misschien verkoop je door na te bellen de auto alsnog.”
Fout 2: Een kopie van een rijbewijs maken
“Veel autodealers hebben de gedachtegang: ik maak een kopie van een rijbewijs, zodat ik de ID tenminste heb als de auto wordt gestolen. Niet-wetende dat het wettelijk niet is toegestaan om een kopie te maken. Je mag alleen ter inzage om een ID vragen. En dat niet alleen: verzekeraars kunnen er niets mee en het zegt niets over de geldigheid van een rijbewijs.”
Fout 3: Een rijbewijs niet controleren op geldigheid
Nog iets voor op je to-do list: controleren of het rijbewijs wel geldig is. “Een rijbewijs kan vervalst zijn of niet meer geldig. Ook kan iemand helemaal niet bevoegd zijn om te rijden.” Dit even checken, is volgens Hein een makkie: “In het documentverificatiesysteem (DVS) van RDC hoef je alleen de geboortedatum en het rijbewijsnummer in te typen om erachter te komen of hij geldig is. Dat kost je geen minuut.”
Fout 4: De start- en eindtijd van de proefrit niet registreren
Voordat een potentiële koper de auto instapt voor een testrondje, is het belangrijk dat je de starttijd van de rit opschrijft en de eindtijd afspreekt. Hein: “Stel dat er ineens een bekeuring op de mat ligt, dan kun je nazoeken wie hier aansprakelijk voor is. Door een eindtijd af te spreken, voorkom je dat je de auto een paar dagen of zelfs weken kwijt bent. Ik ken voorbeelden van rechtszaken waarbij iemand langere tijd een auto had meegenomen, hem uiteindelijk terugbracht en de zaak heeft gewonnen. Waarom? Omdat er geen einddatum was afgesproken. Reden genoeg om hier duidelijke afspraken over te maken dus. Vergeet ook niet de datum te registreren.”
Fout 5: Vergeten te melden dat er een eigen risico is
“Ik heb nog nooit meegemaakt dat de dealer vóór het maken van de proefrit zegt: weet dat er een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en een eigen risico op de auto zit. Vreemd, want als er onderweg iets misgaat, kan het de bestuurder veel geld kosten. Vergeet dit daarom niet vooraf met de klant te bespreken.”
Fout 6: Geen overeenkomst laten tekenen
Ook belangrijk: voor de proefrit de overeenkomst tekenen en laten tekenen. “Staat er op de overeenkomst geen handtekening, dan staat dat gelijk aan geen overeenkomst”, zegt de proefritexpert stellig. “Zorg dat dit (digitale) formulier ondertekend is bij vertrek en bij terugkomst van de auto. Bij de voorwaarden van deze overeenkomst kun je allerlei zaken omschrijven. Bijvoorbeeld: dat de proefrittijd niet overschreden mag worden, dat met de auto alleen binnen een straal van 35 kilometer gereden mag worden en dat rijden op een afgesloten circuit niet is toegestaan.”
Fout 7: Schades niet vastleggen
“Zeker tweedehandsauto’s zien er niet altijd piekfijn uit. Leg daarom voor het maken van een proefrit eventuele schades vast. Zo voorkom je achteraf discussies”, tipt Hein. “Loop na de proefrit samen een rondje om de auto en kijk of er geen nieuwe schades zijn. Niet alleen fijn voor jou, maar ook voor de persoon die de proefrit maakt.”
Fout 8: De bewaartermijn van persoonsgegevens overschrijden
Wist je dat je persoonsgegevens niet langer mag bewaren dan noodzakelijk? “Om gegevens te mogen bewaren, moet je aangeven waarom en hoe lang je ze bewaart. Bijvoorbeeld: ik bewaar ze twee tot drie maanden, want in die tijd kan er nog een bekeuring binnenkomen. Veel dealers noteren de gegevens op papier, stoppen ze in een map en kijken er niet meer naar om. Wordt er vervolgens gecontroleerd of je onterecht gegevens bewaart? Dan krijg je een fikse boete.”
De gouden tip om deze fouten te voorkomen
Wil je niet in deze valkuilen trappen? Dan raadt Hein aan om voor een digitale oplossing te kiezen. “Het is hartstikke arbeidsintensief om je proefritadministratie op papier bij te houden. De Proefrit Manager app van RDC is dan veel handiger.”
Dit zijn de voordelen op een rij:
Alle registraties zijn digitaal.
Met een scan kun je de rijbewijscontrole uitvoeren.
De start- en eindtijd van de proefrit kun je invullen zonder op de klok te kijken.
In de app kun je zoeken op datum. Handig bij het achterhalen van berijder bij een bekeuring.
Eventuele schades kun je makkelijk invoeren.
Samen met de klant loop je door het proces, de verzekering en het eigen risico komen zo automatisch aan bod.
Aan de persoonsgegevens hangt een bewaartermijn, daarna wordt ze automatisch weggegooid.
Je kunt via de touchscreen functie op je telefoon een handtekening op de overeenkomst zetten en laten zetten.
Bij het opslaan van de overeenkomst wordt er een kopie (pdf) gestuurd naar de klant.