MotoPort Rotterdam-eigenaar Jan de Kuijer ziet machteloos toe hoe op 11 november 2016 een miljoenenbrand zijn pand aan de Schiedamse Nieuwpoortweg grotendeels in de as legt. Een hectische periode volgt, waarin de sympathieke Noord-Hollander en zijn mensen in no time weer aan de slag kunnen. Met dank aan een prima verzekeringspakket en de onvoorwaardelijke steun van een uitgebalanceerd specialistenteam onder leiding van Bovemij.
Motorfanaat Jan de Kuijer verkoopt in 1983 als particulier zijn eerste motor, een Kawasaki 900. Vervolgens brengt hij in dat jaar nog 15 motorfietsen aan de man. De Kuijer, op dat moment chauffeur, besluit van zijn hobby zijn beroep te maken en begint in 1987 in Uithoorn een eigen motorzaak, samen met een compagnon. “Stap voor stap zijn we verder gegroeid. In 1998 nam ik afscheid van mijn compagnon en verhuisden we naar een grotere locatie in Uithoorn.”
Toplocatie naast de A20
Uiteindelijk koopt De Kuijer zich in 2001 in in een MotoPort-vestiging in Rotterdam, aan de Strickledeweg. De zaken lopen goed, het aantal klanten stijgt gestaag. Maar De Kuijer wil meer en groter. “Ik reed geregeld voorbij het pand van toen nog It’s Electronics aan de Nieuwpoortweg, pal naast de A20. Een toplocatie en daarmee de ideale plek om een van de grootste motorsportcentra van Nederland te realiseren, al jaren mijn droom. Op een gegeven moment heb ik het pand en de omringende loodsen gekocht en laten verbouwen. Begin 2014 zijn we verhuisd, een van de mooiste momenten in mijn carrière.”
Brand van het hoogste niveau
De verhuizing blijkt een schot in de roos. Het klantenbestand groeit gestaag verder naar bijna 6000, motorrijders uit het hele land maken graag een ommetje voor een dagje MotoPort Rotterdam. Dan wordt het vrijdag 11 november 2016, een werkdag als alle andere. Terwijl Jan de Kuijer nadenkt over wat hij morgen zijn vriendin Edith cadeau geeft voor haar verjaardag, breekt door een technische oorzaak brand uit in een van zijn loodsen. Het is dan bijna 17:00 uur. “Een van mijn jongens uit de werkplaats heeft nog geprobeerd om de brand te blussen, maar het vuur laaide al op. Ik heb meteen de brandweer gebeld en ben als een gek naar de showroom en de werkplaats beneden gelopen om mijn mensen te waarschuwen. Binnen een paar uur stond bijna alles in de fik, ook de kantoren. Er was geen houden aan. De brandweer schaalde de brand al snel op naar het hoogste niveau.”
Machteloos toekijken
Als door een wonder vat de showroom geen vlam. Wel is sprake van een enorme gasvorming en dus grote kans op een ontploffing, die uiteindelijk uitblijft. Intussen was de hectiek enorm, weet De Kuijer nog. “Er waren zo’n 150 brandweerlieden aan het werk. Ik wist niet meer wat voor of achter was. Terwijl mijn zaak afbrandde, moest ik voor mijn personeel zorgen, SBS6 te woord staan en overleggen met iemand van de brandweer en Stichting Salvage om de eerste vervolgstappen door te nemen. Het werd steeds later. Ik kon niets doen, behalve machteloos toekijken. Op aanraden van de brandweercommandant ben ik naar huis gegaan om wat te slapen. Dat lukte uiteindelijk ook.”
Blijmakend klantprofiel
Een paar uur daarvoor hoort Coördinator Expertise Evert Suijker van Bovemij op de radio het nieuws over een grote brand in een motorfietszaak aan de A20. “Voor mijn gevoel kon dat er maar een zijn: MotoPort Rotterdam. Ik heb meteen de verzekeringsgegevens en het mobiele nummer van Jan de Kuijer opgevraagd. Ik werd wel blij van zijn klantprofiel. Alle rubrieken waren verzekerd, inclusief de bedrijfsschade. Ook hadden taxaties op de inventaris en opstallen plaatsgevonden. En heel belangrijk: er waren geen slachtoffers gevallen. Diezelfde avond kreeg ik Jan aan de lijn; toen nog meneer De Kuijer, want we kenden elkaar niet. Ik weet nog dat hij de legendarische woorden sprak: ‘Op dit moment bent u de belangrijkste persoon in mijn leven’. We spraken af elkaar de volgende dag te treffen, samen met de bedrijfsleider en een goede vriend van Jan. Dat moment in de snijdende kou onder die megareclamezuil aan de A20 vergeet ik niet snel.”
Faillissement voorkomen
Tot de dag van de fatale brand draagt Jan de Kuijer net als alle andere MotoPort-eigenaren premie af aan Bovemij. En daar is hij met de kennis van nu enorm blij mee. “De details kende ik niet, maar ik wist wel dat ik goed was verzekerd, omdat ik minimaal eens per jaar mijn polissen en voorraadwaarden doorneem. Jaren geleden al heb ik via mijn accountmanager bij Bovemij ook een bedrijfsschadeverzekering afgesloten. Dit om een faillissement te voorkomen als mijn bedrijf stil zou vallen door een grote schade. Ik moest er niet aan denken geen omzet en inkomsten meer te genereren, terwijl de kosten door zouden gaan.”
Server gered
Voor Evert Suijker is de bedrijfsschadeverzekering van MotoPort een extra trigger om snel in actie te komen. “Aan de omvang van de schade aan zijn pand en inhoud viel weinig te veranderen. Maar hoe sneller wij Jan op weg zouden helpen, hoe minder bedrijfsschade hij zou ondervinden. Het is de enige schadecomponent waar je nog echt invloed op kunt hebben. Bovendien had zijn server de brand overleefd. Hierdoor kregen we snel een duidelijk en betrouwbaar beeld van de belangrijkste bedrijfs- en voorraadgegevens. Dat was een enorme opsteker.”
Expertmeeting
Andere belangrijke opsteker en uiteindelijk medebepalend voor het verdere verloop van het proces, is de expertmeeting van maandag 14 november, waar ruim 20 mensen uit verschillende disciplines zich over de brandcasus buigen. “We hadden te maken met een miljoenenbrand, waarbij verschillende belangen speelden. Bovendien was sprake van een grote, complexe schade in een labyrint van panden”, vertelt Suijker. “Dat vraagt om specialisten met verstand van zaken. Aan tafel zaten behalve wijzelf en de door ons ingeschakelde experts van Cunningham Lindsey, I-TEK brandonderzoekers, mensen van de politie FO, gemeente, bouw- en woningtoezicht en van MotoPort zelf natuurlijk. Jan had zelf Troostwijk Expertises ingeschakeld, waar Mathijs Hoek de contra-expertise coördineerde."
Ook op het hoofdkantoor van Bovemij in Nijmegen is de grootste brandschade in de geschiedenis van het bedrijf natuurlijk het gesprek van de dag. Daar wordt de schade direct opgepakt, waardoor tijdens de meeting op maandag de taxatierapporten al konden worden gedeeld. Ook werd er direct aan de omvang van voorschotten gerekend. Suijker: “Dit soort omvangrijke branden behandelen we in de regel samen met collega Tom Urban, die ‘binnen’ zit. We werken al zo lang samen dat we aan een half woord genoeg hebben om elkaar te begrijpen. En dat bevordert de snelheid.”
Snel weer vooruit
Waar in de ‘contramarkt’ vaak discussies ontstaan over de omvang van de schade, blijven die nu gelukkig voor het grootste deel achterwege. Suijker: “Al tijdens de meeting werd duidelijk dat onze experts en die van Jan in nauwe samenwerking zouden optrekken. Ze zaten letterlijk naast elkaar, fungeerden als één team. Dat heeft de zaak goed gedaan. In de dagen erna is de schade keurig per segment nagelopen en uitgewerkt. Bouwkundigen hebben het pand geïnventariseerd, opgedeeld en door constructeurs laten controleren. Roerende zaken en goederen zijn in kaart gebracht en op waarde bepaald. Hierdoor kon Jan snel weer vooruit.” De term “contra-expertise” is volgens Suijker dan ook wat ongelukkig. “Dat zou immers kunnen impliceren dat partijen het op voorhand al niet eens zouden zijn. Ik heb het dan ook liever over experts namens de verzekerde en experts namens de verzekeraar.”
Draaien als vanouds
Gesterkt door de medewerking van zoveel bereidwillige professionals besluit Jan er het beste van te maken. “Mijn motorfietsen hadden de grootste restwaarde en moesten snel ergens anders worden gestald. Mol Cargo uit Tiel bleek graag bereid om mij te helpen bij het logistieke proces.”
“Twee weken na de brand draaiden we weer. Op een nabij gelegen adres hadden we een noodwerkplaats ingericht. Door een calamiteit van deze omvang kun je in één klap al je klandizie verliezen die je in al die jaren zorgvuldig hebt opgebouwd. Dat wilden we absoluut voorkomen en daarin zijn we prima geslaagd. Onze klanten wisten ons meteen weer te vinden, mede door een inventieve verkoopactie via social media. Mijn mensen waren drukker dan ooit. We draaiden omzet en hielden zo de bedrijfsschade beperkt. Begin dit jaar zijn we weer begonnen met de verkoop van motorfietsen en sinds april zitten we in ons voormalige pand aan de Strickledeweg. Intussen draaien we weer als vanouds.”
De wereld draait door
De brand op die koude novemberdag vorig jaar heeft er stevig ingehakt bij Jan de Kuijer en zijn mensen. Terugdenkend aan die roerige laatste maanden van 2016 komen de emoties weer direct naar boven. Het is dan ook knap te zien hoe Jan zijn zaak in zo’n korte tijd weer heeft opgebouwd. De Kuijer: “Dat is voor een groot deel ook aan Bovemij te danken. Veel mensen dachten dat ik na de brand ook drama’s zou meemaken op verzekeringsgebied. Niets was minder waar. Ik kreeg behalve veel steun ook alle ruimte om mijn eigen beslissingen te nemen op basis van goede informatie. Ook over de financiële afwikkeling ben ik tevreden. Premie betalen moet je overal. Wel weet ik dat je er pas bij een calamiteit achter komt wat een verzekeraar echt voor je betekent. Ik heb een hele goeie, dat kan ik nu wel zeggen.”