Vier tips voor een hogere gunfactor
- Tankstation en shop Veders -
Ondernemer Hub Veders ging voorbereid de coronacrisis in. Hoe? Door te investeren in de gunfactor van zijn bedrijf. Hij zette zijn klanten voor de crisis al op één, en daarom doen zij dat nu ook met hem. Word ook weerbaarder tijdens deze crisis: pas de vier tips van Hub toe om je gunfactor op te vijzelen.
1. Haal alles uit je omgeving
‘Toegegeven, wij hebben geluk met onze locatie. We zitten op een bedrijventerrein met veel productiebedrijven waar mensen gewoon aan het werk zijn. Zij halen in hun pauzes nog steeds een broodje of snack bij ons. Maar dat komt ook doordat we ons altijd op de wijdere omgeving en niet alleen op onze tankklanten hebben gericht. Zo werken we altijd aan bijzondere broodjes en leuke spaaracties. Die investering in onze omgeving is onze redding. De inkomsten van onze shop zijn bijna gelijk gebleven en dat helpt ons de crisis door.’
2. Koester je klanten
‘Er is weinig verloop onder mijn personeel, daardoor hebben ze echt een band met de klanten opgebouwd. Ook blijven we goed in contact met klanten via Facebook en onze website. Daar was de afgelopen tijd te lezen dat we gewoon open zijn en dat klanten veilig langs kunnen komen. We krijgen daar veel positieve reacties op én mensen blijven dus ook echt komen.’
3. Wees creatief
‘De eerste dagen van de crisis hadden wij een windscherm van een motor als bescherming voor de kassa geplaatst. Klanten vonden dat prachtig. En het zorgde voor een heel positieve sfeer in de winkel. Ik blijf nadenken over hoe we klanten veilig en comfortabel kunnen ontvangen. Zo hebben we een duidelijke eenrichtingslooproute en inmiddels plexiglazen platen bij de kassa en broodjesbalie. En mocht het slecht weer worden, dan zorg ik dat klanten overdekt en warm kunnen wachten in ons magazijn.’
4. Houd je personeel betrokken
‘De piekmomenten van de shop zijn door de crisis veranderd. Daar moet je op inspelen, en dat kan alleen met betrokken personeel. Zij krijgen de verantwoordelijkheid en vrijheid om het aanbod van snacks en broodjes af te stemmen op de vraag. Zo zijn mijn mensen echt betrokken bij de business, verspillen we minder en stellen we geen klanten teleur. Ook hier zit het hem weer in je gunfactor: wij zijn voorbereid op de wensen van de klant, waardoor die voor ons blijft kiezen.’