Phishingmails, datadiefstal of digitale afpersing; cybercriminaliteit kent vele vormen. En het komt steeds vaker voor. Lang niet altijd lost het gecontracteerde ICT-bedrijf deze problemen op. Wat zijn je rechten en hoe kun je de risico’s van digitaal werken het best afdekken?
Plots zijn alle computers geblokkeerd. De harde schijf is onbereikbaar, wat is er aan de hand? Dat ene vreemde mailtje blijkt de oorzaak. En íemand heeft op de link in het mailtje geklikt. Met heel veel ellende tot gevolg. ICT-zaken zijn uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Kunnen zij dit oplossen? Dat valt niet onder hun werkzaamheden, geven zij aan. Ze kunnen wel een back-up aanleveren. Wat nu?
Helpende hand
‘Regelmatig horen wij van ondernemers dat zij van mening verschillen met hun ICT-leverancier over de gemaakte afspraken’, vertelt Esther Landman, productontwikkelaar bij Bovemij. ‘Ondernemers verwachten dat een overeenkomst met een ICT-bedrijf betekent dat zij in alle gevallen problemen oplossen. Maar daar denkt het ICT-bedrijf soms anders over, zeker als het gaat om cyberincidenten.’
Landman geeft aan dat ondernemers vaak te veel leunen op hun ICT-leverancier en ervan uitgaan dat uitbesteden betekent dat zij hulp krijgen als het mis gaat. ‘Terwijl dat lang niet altijd het geval is. Het is daarom belangrijk om goede afspraken te maken met je ICT-leverancier over de diensten die zij leveren, zodat je later niet voor vervelende verrassingen komt te staan. En deze afspraken vervolgens vast te leggen in een overeenkomst’.
Heb je een overeenkomst maar weet je niet zeker of hier alle afspraken in staan die er in zouden moeten staan? Twijfel je of alles goed geregeld is? Dan is het verstandig om dit goed na te laten kijken. Dat kan bijvoorbeeld door onze juridisch specialisten. Zij kunnen voor €500,- de inhoud van het contract met je ICT-leverancier beoordelen. Dat verkleint de kans dat je achteraf voor verrassingen komt te staan. Je weet namelijk precies in welke gevallen je kunt terugvallen op je leverancier en welke risico’s je mogelijk nog loopt.
Juridisch conflict
Regelmatig verschilt de perceptie van contractuele afspraken tussen ondernemers en ICT-leveranciers. Dat kan tot onenigheid leiden en in het ergste geval zelfs tot een juridisch conflict. ‘Dat probeer je als ondernemer natuurlijk te voorkomen, maar soms kan het niet anders. Dan is het fijn als je op juridische hulp kunt rekenen. Daarom kun je altijd bij Bovemij terecht, ook als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt.
Werk digitaal veilig
Online werken is nooit zonder risico’s. Maar het is wel verstandig die risico’s zo goed mogelijk af te dekken. Bijvoorbeeld met het Digitaal Veilig Pakket, dat Bovemij aanbiedt. ‘Dat pakket bestaat uit twee diensten en een verzekering die gericht zijn op cyberrisico’s’, legt Landman uit. ‘Met die drie onderdelen ben je beter beschermd tegen de gevolgen van hacks en datalekken.’
‘De Cyber Security Scans helpen je de gevaren in kaart te brengen. Wat zijn de risico’s in je organisatie en hoe groot zijn ze? Ook krijg je de beschikking over een Cyber Incident Manager, die 24 uur per dag voor je klaarstaat. Bij een incident kan je gebruikmaken van een team van specialisten. En tot slot bevat het pakket een cyberverzekering, om ook de eigen schade (zoals verlies dat data) en schade aan derden (aansprakelijkheid) als gevolg van cybercrime af te dekken’.
Kijk voor meer informatie op de pagina van onze afdeling Rechtshulp of het Digitaal Veilig Pakket.