Na de impasse van de coronapandemie is Bovemij weer dagelijks persoonlijk in gesprek met de dealers en onafhankelijke autobedrijven. Waar is behoefte aan, hoe kan Bovemij daarbij ondersteunen en haar klanten en de branche vooruit helpen? Dat leidt tot nieuwe, sterk praktijkgerichte proposities.
Douwe Boeijenga (links op de foto) en Patrick van Duijnhoven (rechts op de foto), directeuren van Commercie Bovemij Groep, horen en merken dat de markt volop in beweging is. Patrick: “Dealers maken zich onder andere zorgen over het agencymodel, dat volgend jaar door een aantal importeurs/producenten wordt ingevoerd. Wat gebeurt er dan met de klantdata? En hoe krijg je straks nog mensen naar je showroom? En waar vind je nieuwe verdienmodellen. Wil je horizontaal of verticaal integreren in de keten? Moet je nu laadpalen of fietsen gaan verkopen? Wij gaan daarover in gesprek, adviseren de dealers en ontwikkelen producten en diensten waar ze hun voordeel mee kunnen doen.”
Sterke focus
Het aanhalen van de banden met klanten is onderdeel van de strategie van Bovemij om de klanten nog beter van dienst te zijn. “In het verleden werkten we nog weleens aan te veel proposities tegelijk”, erkent Patrick. “Nu leggen we heel duidelijk de focus op een beperkt aantal nieuwe proposities, die echt in het voordeel zijn van onze klanten.” Ook van onafhankelijke autobedrijven ontvangen we belangrijke signalen. “Zo hoorden we van verschillende kanten dat viaBOVAG.nl-deelnemers het pay-per-lead model te onzeker vonden”, vertelt Douwe. “Veel ondernemers willen vooraf weten wat ze er per maand aan gaan uitgeven. Daarom hebben we besloten dat er vanaf 1 januari naast het bestaande betaalmodel, ook een abonnementstarief komt. Daarmee komen we tegemoet aan de wensen van de ondernemers. En dat is in ieders belang.”
Financiering en garantie
Een ander signaal uit de markt is de terugtrekkende beweging van banken bij het financieren van de handelsvoorraad. “Ook daar zijn we gaan zoeken naar een oplossing”, vertelt Douwe. “Die hebben we gevonden door een partnership met Finquest, die diverse opties voor voorraadfinanciering biedt. Vanuit Bovemij hebben we goede condities kunnen bedingen.” Nog zo’n actueel onderwerp is garantie. Boeijenga: “De termijn van de omgekeerde bewijslast – in de volksmond ook wel wettelijke garantie genoemd – is van 6 naar 12 maanden gegaan en we merken dat dat heel erg leeft bij onze klanten. Daarom heeft Autotrust, sinds 2021 onderdeel van Bovemij, oplossingen ontwikkeld voor autobedrijven om het extra risico als gevolg van de verlenging af te dekken.”
Toekomst
En volgend jaar? Patrick kan al een aantal proposities voor 2023 noemen: “Zo werken we aan een white-label oplossing voor private lease, gaan we aan de slag met leadmanagement en zullen we het zakelijke platform viaBovemij.nl en het consumentenplatform viaBOVAG.nl verder uitbouwen. Zo blijft Bovemij dealers en onafhankelijke autobedrijven ondersteunen in de zoektocht naar efficiënt werken en nieuwe verdienmodellen.”
Dit is een bijgewerkte versie van het artikel dat in de Oliebollenspecial 2022 van Automotive Magazine verscheen.