Uit de nieuwste onderzoeken komt viaBOVAG.nl nog beter uit ten opzichte van concurrerende sites. ViaBOVAG.nl is het meest populaire occasionplatform voor de consument en de koopintentie is daar veruit het hoogst. Ook geeft de consument aan dat er meer dan voldoende aanbod op de website staat. ViaBOVAG.nl scoort daarop net zo hoog als AutoScout. Op Aftersales Magazine vind je meer informatie over deze resultaten.
Feiten en fabels over viaBOVAG.nl
Er doen veel verhalen over viaBOVAG.nl de ronde, bijvoorbeeld over leads, omruilgarantie en de spelregels. Een jaar na de lancering van de website maakt BOVAG de balans op: wat is waar, en wat helemaal niet?
1. Auto’s onder de 4.500 euro mogen ook op viaBOVAG.nl.
Feit: Auto’s onder de 4.500 euro die aan de spelregels voldoen, mogen op de portal geplaatst worden. Die spelregels zijn: minimaal zes maanden BOVAG Garantie, Omruilgarantie, all-inprijs. En ja, ook auto’s onder de 4.500 euro mogen van BOVAG met BOVAG Garantie worden aangeboden.
2. Op viaBOVAG.nl kan ik niet met afleverpakketten adverteren.
Fabel: Op viaBOVAG.nl kun je wel met afleverpakketten adverteren. Als je wil, kunt u deze los tegen meerprijs aanbieden, zonder dat deze meerprijs in advertentieprijs staat. Belangrijk is wel dat BOVAG Garantie altijd in de advertentieprijs is inbegrepen. Wettelijk verplicht is bovendien dat de kosten voor rijklaar maken zijn inbegrepen.
3. ViaBOVAG.nl groeit enorm hard.
Feit: In het eerste kwartaal van 2019 had viaBOVAG.nl 500.000 bezoeken per maand. In het tweede kwartaal werd het portal maandelijks 750.000 keer bezocht. Tijdens de opstartfase in 2018 werden nog maar 100.000 bezoeken per maand geregistreerd. Om die reden werden er in 2018 nog geen kosten in rekening gebracht voor adverteerders. Medio 2019 staan er ruim 70.000 kwaliteitsoccasions op de site. Consumenten geven aan dat dit voor hen meer dan voldoende aanbod is. Bovendien geven consumenten aan dat viaBOVAG.nl voor hen de populairste website is. Het is dus niet overdreven om te zeggen dat de opstartfase van viaBOVAG.nl inmiddels achter de rug is.
4. ViaBOVAG.nl levert geen leads.
Fabel: In het eerste kwartaal van 2019 leverde viaBOVAG.nl maandelijks 17.500 leads. In het tweede kwartaal waren dat er 30.000 per maand. Tijdens de opstartfase, in 2018, werden maandelijks nog 3.000 leads geleverd. Daarom werden in dat jaar geen advertentiekosten berekend. Er is een duidelijke groei te zien in het aantal leads. De ambitie is om die groei door te zetten. Ondernemers geven regelmatig aan dat de leads van viaBOVAG.nl van goede kwaliteit zijn.
5. Op viaBOVAG.nl mogen alleen auto’s met 6 maanden BOVAG Garantie.
Fabel: Ook auto’s met een minimaal gelijkwaardige merkgarantie worden automatisch geaccepteerd. Je kunt dus ook auto’s plaatsen met merkgarantie, of nieuwe auto’s met fabrieksgarantie (mits de auto maximaal 6 maanden is geregistreerd). Bij het voertuig moet minimaal één van deze garanties geselecteerd zijn in je Voertuig Management Systemen. Je kunt meerdere garanties tegelijk doorgeven.
6. De Omruilgarantie kan commercieel niet uit bij mij, deze heeft veel te vriendelijke consumentenvoorwaarden.
Fabel: Na een jaar heeft viaBOVAG.nl nog geen enkele klacht ontvangen over Omruilgarantie. Ondernemers geven aan dat ze zeer te spreken zijn over de Omruilgarantie. In de praktijk doet de consument nauwelijks een beroep op deze regeling. In de uitzonderlijke gevallen dat er wel gebruik van wordt gemaakt, zijn beide partijen blij met het bestaan van de garantie. Onze ambassadeurs geven aan dat de Omruilgarantie geen last is, maar juist een verkoopinstrument. Het belangrijkste effect van de Omruilgarantie is dat die de consument vooraf een goed gevoel geeft om te kiezen voor een auto van viaBOVAG.nl. Wanneer je de spelregels van de Omruilgarantie eens rustig doorleest op mijn.bovag.nl/viabovag, zul je zien dat ze ook vanuit ondernemersperspectief heel redelijk zijn.
7. ViaBOVAG.nl is er niet voor mij als autobedrijf.
Fabel: ViaBOVAG.nl is er juist wel voor jou als autobedrijf. Deze portal is een initiatief van Bovemij en BOVAG en daarmee een portal van en voor BOVAG-leden. Met BOVAG en Bovemij als enig aandeelhouders heeft viaBOVAG.nl maar één belang: autobedrijven helpen succesvol te ondernemen. Daarin verschilt viaBOVAG.nl dus van andere portals, die grote mediabedrijven of investeerder als aandeelhouder hebben.
8. Op viaBOVAG.nl staan veel ondernemers die zich niet aan de spelregels houden.
Fabel: Een heel klein gedeelte van de advertenties voldoen niet aan onze afspraken. In de meeste gevallen gaat het om advertenties met meeneemprijzen of zonder btw. Wanneer een advertentie niet aan de afspraken voldoet, wordt deze verwijderd. De ondernemer wordt zowel telefonisch als per mail gewezen op het feit dat hij zich niet aan de afspraken houdt.
9. ViaBOVAG.nl is alleen voor occasions.
Fabel: Zowel occasions als nieuwe auto’s kunnen op viaBOVAG.nl geadverteerd worden. In juni was bijna één op de vijf advertenties een nieuwe auto.
10. Advertenties die niet voldoen aan de viaBOVAG.nl-spelregels werken wel voor mij.
Fabel: Consumenten komen naar viaBOVAG.nl voor advertenties met BOVAG Garantie en een all-inprijs. Advertenties met een meeneemprijs of verwarrende teksten voldoen niet aan de verwachting van de klant. Deze advertenties presteren slechter en genereren minder leads. Het loont dus niet om advertenties te plaatsen die niet aan de afspraken voldoen. Daarentegen krijgen advertenties met twee of meer extra zekerheden twee keer zoveel leads.
Nieuw op viaBOVAG.nl
Call tracking NIEUW
Met call tracking kunnen autobedrijven zien hoe vaak ze daadwerkelijk door potentiële klanten gebeld zijn via viaBOVAG.nl. Ook wordt het telefoongesprek aangekondigd door een korte melding vóór het gesprek. Bij een gemiste oproep, komt er een mailtje bij het autobedrijf binnen met het telefoonnummer van de prospect. De statistieken over call tracking staan in de wekelijkse leadrapportage.
Webchat NIEUW
Websitebezoekers kunnen al bij een aantal auto-advertenties op het webchat-icoon klikken. De consument kan dan op viaBOVAG.nl direct met het autobedrijf chatten. Deze functionaliteit is optioneel voor autobedrijven die zelf een samenwerking hebben met een webchataanbieder en wordt nog verder ontwikkeld.
Zoekalerts instellen NIEUW
Stel, iemand is op zoek naar een zwarte Volvo XC90 met 30.000 kilometer op de teller binnen een straal van vijftig kilometer rond zijn woonadres, dan kan hij een zoekalert instellen. Hij krijgt dagelijks een mailtje als er nieuwe auto’s naar wens op viaBOVAG.nl verschijnen.
Voertuigpagina printen NIEUW
Met de ‘printknop’ kan een websitebezoeker de advertentie op een makkelijke en nette manier printen. Autobedrijven krijgen ook inzicht in statistieken over hoe vaak er op deze button wordt geklikt en over meer van dit soort ‘soft leads’, zoals het maken van een routebeschrijving of het delen van de advertentie via e-mail of social media.
Advertentie bewaren VERWACHT
De consument kan binnenkort een favoriete advertentie bewaren, zonder in te loggen of een zoekalert aan te maken. Dankzij cookies op de website onthoudt de website de specifieke advertentie. Ook bij een volgend bezoek is deze weer makkelijk terug te vinden. Verwacht: eind augustus
Nieuwe voertuigsoorten VERWACHT
Er komen steeds meer voertuigsoorten op viaBOVAG.nl, te beginnen met motorfietsen in het eerste kwartaal van volgend jaar. Daarna volgen ook fietsen en campers. Verwacht in: 2020
Stap in!
Staan jouw auto’s al geadverteerd op viaBOVAG.nl? De site wordt ruim 750.000 keer per maand bezocht én levert maandelijks 30.000 leads op. Profiteer hier ook van en help om van viaBOVAG.nl een nog groter succes te maken. Ga voor meer informatie en om je aan te melden naar mijn.bovag.nl/viabovag.nl.
Dit is een bewerking van een artikel dat eerder in de BOVAGkrant verscheen.