Tijmen Griffioen: "Bovemij denkt mee in alle uitdagingen van de mobiliteitsbranche"

Tijmen Griffioen is sinds 2016 algemeen directeur van Mulder Automotive Groep, officieel merkdealer van dePeugeot en Citroën in de regio Drechtsteden en Alblasserwaard. Samen met Charles van der Geest vormt hij het directieteam van de dealerholding, die in 1976 in Nieuw-Lekkerland begonnen is als een universeel garagebedrijf.

Passie voor auto’s

Griffioen wist al van jongs af aan dat hij iets met auto’s wilde doen en solliciteerde op 15-jarige leeftijd bij Mulder voor een bijbaan voor op de zaterdagen. Vanaf dat moment is Griffioen niet meer weg te denken bij de onderneming. “Iedere zaterdag en in vakanties was ik hier te vinden om auto’s te wassen en klussen uit te voeren.” Toen Griffioen in 2006 klaar was met het VWO en aan de Universiteit ging studeren, gaf eigenaar Kees Mulder hem de kans om als verkoopadviseur in de showroom te gaan staan. “Tijdens mijn studententijd ben ik altijd bij Mulder blijven werken, vooral uit passie voor de branche!”

Plan voor de toekomst

Na het afronden van zijn studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam kreeg Griffioen een mooi aanbod dat hij met beide handen aanpakte: Griffioen startte als rechterhand van Kees Mulder; samen maakten zij een plan voor de toekomst van de organisatie. “Kees had een aantal dealerbedrijven overgenomen, waar een heel andere bedrijfscultuur heerste. Daardoor was onze onderneming nog geen geoliede machine. We hebben een plan gemaakt om meer eenheid te creëren en een sterk fundament neer te zetten.”

Succes van vandaag de dag

In 2016 nam grondlegger Kees Mulder het besluit om het stokje aan Griffioen over te dragen; Kees is als betrokken eigenaar en adviseur nog steeds aan de organisatie verbonden. Griffioen is algemeen directeur en Charles van der Geest is Directeur Aftersales. Griffioen: “Wij vullen elkaars kennis en kunde aan en daardoor versterken wij elkaar.” Het plan dat Griffioen in samenwerking met Kees Mulder had opgesteld, bleek uiteindelijk het begin van het succes van vandaag de dag. “In eerste instantie kregen we te maken met veel weerstand. Maar inmiddels staat er een solide en krachtige onderneming. Wij werken binnen onze organisatie efficiënt samen en alle neuzen staan dezelfde kant op.”

Aan verandering onderhevige branche

Voor de toekomst staan Griffioen en zijn team nog veel uitdagingen te wachten: “Met alle verwachte veranderingen, waaronder de opkomst van alternatieve brandstoffen en autonoom rijdende auto’s, is het de vraag wat in de toekomst de rol van dealerbedrijven zal zijn.” Griffioen verwacht dat het businessmodel uiteindelijk op termijn zal gaan veranderen, maar dat de grip op de klant altijd doorslaggevend zal blijven voor succes.

Flexibiliteit

Hoe Griffioen denkt een toekomstbestendig businessmodel te kunnen bewerkstelligen? “Zolang mobiliteit blijft bestaan, kunnen wij hier een rol in spelen. Maar wanneer je als organisatie niet anticipeert op toekomstige ontwikkelingen, dan kom je uiteindelijk klem te zitten.” Het is voor Griffioen daarom belangrijk om flexibel te blijven: “Wij hebben een platte organisatie, waardoor wij in staat zijn om snel en efficiënt te schakelen. Hierdoor kunnen wij inspelen op de veranderende behoeften van verschillende klantgroepen.”

Bovemij als strategische partner

Griffioen ziet Bovemij als een belangrijke mobiliteitspartner van dealerbedrijven en ondernemers: “Ik vind het van grote meerwaarde dat Bovemij meedenkt in alle uitdagingen van de mobiliteitsbranche. Bovemij heeft kennis van de branche en komt met oplossingen, nieuwe platforms en goede ideeën. Het is een strategische partner waarbij de samenwerking tot een win-win situatie leidt.”

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.