Aan de rand van Uden ligt tegen de bosrand het pand van Derks Bedrijfswagens. Het bedrijf - waar in totaal 18 mensen werken - is gespecialiseerd in inkoop en verkoop van bedrijfswagens. Het heeft een modern ingerichte werkplaats, een speciaalbouwafdeling en is actief in de verhuur van bedrijfswagens. In gesprek met bedrijfsleider Ruud Derks.
Derks Bedrijfswagens bestaat al bijna 25 jaar. Jack Derks - de broer van Ruud - begon in 1991 in de schuur van hun ouders met zijn eigen sleutelbedrijf. Twee jaar later verhuisde hij naar een bedrijventerrein in Schaijk, waar hij zijn bedrijf uitbreidde. Samen met zijn broer Ruud begon Jack daarnaast in 1999 een carrosseriebedrijf. Ruud: ‘Omdat de twee bedrijven zo van elkaar verschilden, besloten we deze los van elkaar te runnen.’ Maar door de jaren heen groeiden de twee bedrijven steeds meer naar elkaar toe. Het begon te borrelen. 'We hadden op een gegeven moment zo'n overlap van werkzaamheden. En allebei waren we gespecialiseerd in bedrijfswagens. Zou het niet beter zijn samen te gaan? Toen de oude busremise van busmaatschappij Hermes in Uden te koop kwam, wisten we het zeker: dit moesten we doen! De werkplaats zat erin, een grote hal, een groot buitenterrein: het was voor ons gemaakt.'
Nieuw bedrijf
In 2004 fuseerden de twee bedrijven tot Derks Bedrijfswagens. Bijna tegelijkertijd werd echter de regeling ‘grijs kenteken’ voor de particuliere markt afgeschaft, waardoor opeens een groot deel van de omzet wegviel. Ruud: ‘Toen hebben we de basis gelegd voor ons huidige bedrijf. Door kosten-gestructureerd te gaan werken, het personeel flexibel in te zetten en te durven kiezen voor onze specialismes weten we nu exact waar we mee bezig zijn.’
Nieuwe manier van werken
Die nieuwe manier van werken ging gepaard met de invoering van een nieuwe bedrijfsstructuur. Derks: 'We hebben een managementteam opgericht waarin naast Jack en mij ook ons hoofd verkoop en onze chef werkplaats zitten. Wij moeten het over essentiële zaken unaniem met elkaar eens zijn. In het universele circuit maakt ons dat ook wel redelijk uniek, denk ik.'
Ook nieuw waren de teamvergaderingen die twee keer per jaar gehouden worden. Bij de invoering waren de werknemers van Derks nog wat sceptisch of er wel echt iets met hun input gedaan zou worden. Ruud Derks: ‘Daarom zijn we het project “Daarom Derks” gestart waarbij we alle medewerkers gevraagd hebben wat er volgens hen in het bedrijf veranderd zou moeten worden. In totaal kwamen zij met zo’n 150 punten op papier - van heel klein tot groot – die we in de kantine op opgehangen hebben. Iedere keer als we weer een plan uitgevoerd hadden, vinkten we die af. Een tweede acculader erbij? Vink. Leenfietsen voor onze klanten? Vink. Dat werkte enorm motiverend. Ik heb het gevoel dat onze medewerkers toen echt onderdeel van ons bedrijf zijn geworden. Dat het meer is dan alleen hun baan. En daar ben ik blij mee, want onze medewerkers zijn onze belangrijkste vertegenwoordigers!'
Investeren in preventie
In 2012 en 2013 had Derks Bedrijfswagens veel te kampen met inbraken op het bedrijfsterrein. Het bedrijf aan de bosrand bleek niet alleen een geweldige werkplek voor de medewerkers, maar ook voor het dievengilde. ‘In onze markt is vooral onderdelendiefstal van voertuigen die buiten staan een groot probleem. Het harmonicagaas en de camerabewaking die we hadden bleken toen lang niet afdoende.'
Samen met Bovemij risicodeskundige Gerard van Riet besloot Derks rigoureuze maatregelen te nemen om verdere schade in de toekomst te voorkomen. Van Riet werkt voor de afdeling Operationeel Risicomanagement (ORM) die zich onder andere bezig houdt met het begeleiden en ondersteunen van riskmanagement- en preventietrajecten voor haar klanten. ‘Zo hebben we nu een hekwerk met schrikdraaddetectie: op het moment dat twee draden elkaar raken, gaat er een alarm af. Ook hebben we een sabotage-alarm. Langs het hele hekwerk hebben we daarnaast een greppel gegraven, waar we gebroken puin in hebben gestort en een pad van betonplaten bovenop hebben gelegd.’ Ook de gemeente was meedenkend; zij snoeide de bosrand hevig waardoor het bedrijf ook vanaf de weg nu veel beter te zien is.
Bovemij als branchepartner
Ruud Derks heeft alles wat met de operationele taken te maken heeft bij Bovemij verzekerd. Waarom? 'Dat is simpel: omdat Bovemij hetzelfde bloed heeft als wij. Bovemij is een branchepartner. Er werken mensen die een visie op autobedrijven en het verzekeren van autobedrijven hebben. Zij kennen onze risico's beter dan andere maatschappijen. Die kunnen vast ook een goede polis neerleggen, maar ik wil graag dat er meegedacht wordt. En bij Bovemij is dat het geval. Ik vraag mijn accountmanager Frank Smit ook altijd of hij nog risico's ziet die wij kunnen afdekken. Er lijkt me namelijk niets zo vervelend dan dat je pand afbrandt en je verzekeraar daarna komt vertellen wat we allemaal hadden kunnen doen om dat te voorkomen.