Je kunt er lunchen, een aanhanger huren, je auto (óf hond!) wassen en natuurlijk tanken. Tankstation Trumpi in Breda is een van de bekendste bemande pompstations van Nederland. Nandor Trumpi, die per 1 juli afzwaaide als eigenaar, noemt drie voorwaarden voor succes.
Als kind liep hij al rond op het (pomp)station, dat toen nog beheerd werd door zijn vader. In ‘84 nam hij de zaak over, waarna hij al snel een wijze les in de praktijk bracht: bied alleen producten of diensten aan waar je veel vanaf weet. Autoreparatie schafte Nandor hierdoor af. De winkel kreeg juist meer aandacht, en zou in de jaren erna blijven groeien.
Luister naar wat de klant wil
Een winkel bij een benzinepomp, dat was nieuw in de tachtiger jaren. De vraag nam toe, dus moest er aanbod komen, vond Nandor. ‘We begonnen met een schap van een meter. En langzaamaan breidden we uit. Met producten waar klanten naar vroegen. We probeerden van alles uit. En werkte iets niet? Dan verdween het weer of pasten we het aan. Zo verkochten we brood op zondag, omdat de supermarkten dicht waren. Vanuit de hele omgeving kwamen mensen het bij ons halen. Toen de winkels vaker opengingen op zondag, nam die vraag af. Dus gingen we over op vers belegde broodjes.’
Zoek de grenzen op
Op, of net óver het randje, dat is het beste, vindt Nandor. ‘Je kunt natuurlijk op safe spelen, maar als je de grenzen opzoekt kom je verder. Dat deden wij bijvoorbeeld met plekjes om te eten, in en om de zaak. Het liefst heb je natuurlijk tafels en stoelen voor zoveel mogelijk gasten. Maar lange tijd was dit maar beperkt mogelijk. We gingen altijd voor het maximale aantal, en misschien zetten we er weleens eentje extra neer.’
Concurreren op je corebusiness
De lunchroom is behoorlijk populair, en veel mensen weten ook de weg naar de wasstraat goed te vinden. Maar hoeveel producten en diensten Trumpi ook te bieden heeft, de basis blijft brandstof. Daarop blijft het bedrijf dus concurreren. ‘Het is heel simpel: als mensen niet komen tanken, is de kans een stuk kleiner dat ze de winkel inkomen, hun auto door de wasstraat halen of een broodje eten. Hoewel de marge op brandstof al heel klein is, tanken onze klanten altijd voordelig. Scherpe prijzen zorgen ervoor dat klanten blijven komen.’