Goede, betrouwbare en enthousiaste medewerkers maken je bedrijf tot een succes. Hoe zorg je dat zij het naar hun zin hebben en bij je blijven? Vier tips om jouw beste medewerkers aan boord te houden.
Als een goede medewerker ontslag neemt, is dat een groot verlies voor je bedrijf. Veel kennis en ervaring verdwijnt en jij bent vervolgens veel geld kwijt om een nieuwe medewerker te vinden. Ook daarom is het belangrijk dat je medewerkers het naar hun zin hebben. En dat gaat verder dan een goede koffieautomaat in de kantine.
1. Geef verantwoordelijkheid
Durf belangrijk werk uit handen te geven. Als je medewerkers meer verantwoordelijkheid geeft, laat je zien dat je vertrouwen in ze hebt. Geef ze de middelen én de ruimte om de taken zelfstandig in te vullen. Dat motiveert hen en maakt het werk uitdagender. Een goede reden om ergens te blijven! Betrek ze ook bij grote beslissingen, want het gaat tenslotte over hún werk. Geef de medewerkers inspraak en het gevoel dat hun mening telt.
2. Wees betrokken
Maak van jezelf geen onbereikbare leidinggevende, maar wees zichtbaar, betrokken en persoonlijk. Neem de tijd om regelmatig met je medewerkers in gesprek te gaan. En toon hierbij interesse in de mens achter de medewerker. Vraag hoe het met hem gaat. Hoe zit hij in zijn vel? Wat doet deze coronatijd met hem? Maakt jouw medewerker zich zorgen over bepaalde zaken? Het kan hierbij helpen om zelf open te vertellen hoe het met jou gaat.
Vraag daarna pas hoe het qua werk met je medewerker gaat. Mist hij iets in zijn werk? Wil iemand meer verantwoordelijkheid bijvoorbeeld? Zich verder ontwikkelen door het volgen van een training? Een open communicatie in je bedrijf zorgt voor een prettige werksfeer. Speelt er iets? Dan kunnen jullie hier samen een oplossing voor bedenken!
3. Spreek je waardering uit
Medewerkers vinden waardering en respect voor het werk dat ze doen vaak belangrijker dan een hoog salaris. Waardering motiveert medewerkers en leidt tot een hogere betrokkenheid. Laat goed werk daarom niet ongezien en onbenoemd en deel complimenten uit. Met een compliment laat je je waardering zien voor een bepaalde prestatie, idee of persoonlijke eigenschap van je medewerker. Deze erkenning is voor iedereen belangrijk. Zorg er dus voor dat je iedereen regelmatig in het zonnetje zet en focus je dus niet alleen op de toppresteerders. En het allerbelangrijkste: wees oprecht is wat je zegt en doet.
4. Stel goede arbeidsvoorwaarden op
Een goed salaris is allang niet meer doorslaggevend voor medewerkers om voor jou of voor een concurrent te kiezen. Nee, tegenwoordig gaat het ook om andere zaken, zoals ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, voldoende vakantiedagen en een bonus bij goede prestaties. En voor de meeste medewerkers geldt dat zij het vooral belangrijk vinden dat er een goede balans is tussen privé en werk. Dus wil jij je echt onderscheiden van je concurrenten? Zorg dan dat je ook jouw secundaire arbeidsvoorwaarden goed op orde hebt!
Kan je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van deze arbeidsvoorwaarden? Of wil je afspraken vastleggen in een personeelshandboek? Wij maken het je makkelijk: bij ons koop je juridische expertise in voor een vast bedrag per contract of handboek.