Al snel nadat corona het land overnam, ontstond er paniek in de automotivebranche. De autoverkoop daalde fors en dat zorgde voor een gat in de inkomsten van autodealers. RDC ontwierp daarop de Corona Monitor, de wekelijkse datarapportage die veel ondernemers houvast biedt in roerige tijden.
Afprijzen! Dat is het eerste waar menig autodealer aan denkt als de verkoopcijfers dalen. Begrijpelijk, maar als veel ondernemers hun prijzen flink verlagen, stort de markt volledig in. Waar iedere ondernemer op dat moment behoefte aan heeft, is overzicht. Je wilt weten: wat gebeurt er nu écht in de markt? En doe ik het eigenlijk wel zo slecht, in vergelijking met anderen?
Vernieling voorkomen
‘We wilden voorkomen dat ondernemers zichzelf én de branche de vernieling in hielpen’, vertelt Rutger Hoekstra, manager Team New Business Data van RDC. ‘Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar wij hebben bij RDC ook daadwerkelijk de instrumenten om dat voor elkaar te krijgen. We maakten al rapportages van ViaBOVAG.nl en hebben toegang tot de data van diverse portals. Door al die informatie samen te knopen, kwamen we tot de Corona Monitor.’
Geïnformeerd (af)prijzen
Iedere week publiceert RDC de Corona Monitor, met daarin onder meer het aantal nieuwe advertenties, het totale aantal leads en het aantal prijsaanpassingen van de afgelopen week. Chantal Blom en Mike Fleuren zijn data-scientists bij RDC en vullen de rapportage iedere week met de nieuwste cijfers. ‘Een belangrijk onderdeel is het prijsniveau van nieuwe advertenties’, vertelt Chantal. ‘Dankzij RDC Marktprijs, een tool waarmee we de prijs van elke auto toetsen aan een objectieve waardebepaling, kunnen we continu zien of auto’s goedkoop of duur in de markt worden gezet. Ondernemers zien daardoor wat de gemiddelde prijsdaling is, en kunnen daarmee rekening houden als ze zelf willen afprijzen.’
‘Toch zeggen alleen cijfers niet alles’, vult Mike aan. ‘Een grafiek kan een vertekend beeld geven. Onze meerwaarde zit ‘m daarom vooral in het duiden van die cijfers. We leggen uit wat die cijfers en grafieken betekenen. En als we niet zeker weten wat de reden is achter een bepaalde trend, dan formuleren we een – goed onderbouwde – hypothese.’
‘Waar blijft ‘ie nou?’
Vanaf de eerste rapportage is de Corona Monitor een succes. Chantal: ‘We krijgen zelfs mailtjes van klanten die vragen hoe laat de Corona Monitor eraan komt. Niet alleen zodat ze ‘m zelf kunnen lezen, maar ook om door te sturen naar hun collega’s. Heel mooi, want dat was precies ons doel: zorgen dat ondernemers beslissingen nemen op basis van cijfers, en niet hun onderbuikgevoel.’
Na de flinke cijferdaling in de eerste twee weken en stabilisatieperiode daarna, verwacht RDC dat de markt binnenkort weer naar het oude niveau klimt. Mike: ‘We zien bijvoorbeeld dat proefritten alweer een stuk populairder worden en het aantal leads toeneemt. Door de beperkingen in het openbaar vervoer, neemt de vraag naar auto’s al behoorlijk toe.’
Het nieuwe normaal
De Corona Monitor verschijnt nu nog iedere week, maar binnenkort niet meer, vertelt Rutger Hoekstra. ‘De kracht van de Corona Monitor is vooral dat ondernemers het verschil kunnen zien tussen “voor” en “na” corona. Dat is steeds minder relevant. We denken er wel over om een algemene monitor te introduceren, die we standaard willen aanbieden aan onze klanten. Daarin kunnen we de bewegingen in de markt schetsen met cijfers en onze duiding. Hoe het er precies gaat uitzien weten we nog niet, maar de ingrediënten hebben we al in huis.’
Informeer jezelf
Op de website van RDC verschijnt wekelijks een linkje naar de nieuwste Corona Monitor. Ook eerdere rapportages vind je hier terug. Vragen over de Corona Monitor kun je stellen via sales@rdc.nl.