Leads, leads, leads! Drie tips voor meer online klanten

Toiletpapier, ontsmettingsmiddelen en levensmiddelen scoorden de laatste maanden hoog bij Google. De coronacrisis veranderde het online zoekgedrag van consumenten drastisch. Veel automotive-ondernemers zagen het aantal leads juist dalen, en ook de kwaliteit ervan. Klinkt bekend? Geen zorgen: met deze drie tips kom jij weer ‘in the lead’.

Hoe krijg je zoveel mogelijk verkeer naar je website? En minstens zo belangrijk: hoe zorg je dat die bezoekers klanten worden én blijven? Met dit soort uitdagingen helpt Digital Engagement Agency (DEA). Julian Jonker is er customer succes manager. Hij legt uit hoe je ook in de zomerperiode je klanten online aan je kunt binden.

Zet leads terugwinnen op één

Ook in de mobiliteitsbranche was de daling van het online verkeer afgelopen maanden een groot probleem. Die bezoekers moet je weer terug zien te winnen. ‘Prioriteit één voor bedrijven met dalende bezoekcijfers moet zijn om ze weer binnen te hengelen. Alleen zo kom je aan leads. Het liefst zijn die leads natuurlijk direct van hoge kwaliteit, maar in eerste instantie moeten de aantallen weer omhoog.’

Bepaal wat een lead mag kosten

Als de klantenstroom weer wat toeneemt, kun je specifiekere doelen stellen. Een van de keuzes die je daarbij moet maken, is hoeveel één lead mag kosten. ‘De kunst is om een balans te vinden tussen kwaliteit en volume’, vertelt Julian. ‘Kies je voor meer volume? Dan krijg je dus meer verkeer op je website. Het nadeel daarvan is dat daar ook vervuiling tussen zit. Bezoekers waarvan de kans minimaal is dat ze iets bij je afnemen. Wil je alleen leads van hoge kwaliteit? Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om op heel specifieke zoekwoorden gevonden te worden. Vaak zijn de kosten per lead daardoor hoger, maar het vergroot de kans dat een klikker ook een koper wordt.’

Geef persoonlijke aandacht

Zorg voor je leads, zeker als het er minder zijn dan gebruikelijk. Toont iemand interesse in je producten? Laat ‘m dan niet te lang wachten. Een persoonlijke noot kan slim zijn, vindt Julian. ‘Als het wat rustiger is, heb je als het goed is wat tijd over. Besteed die tijd dan om je leads extra aandacht te geven. Zoek contact met ze en help ze met hun vragen. Liggen de volumes qua leads te hoog om deze allemaal persoonlijk te bespreken binnen een korte tijd, richt dan een goede e-mailcampagne in die de opvolging automatiseert. Leads die echt interesse tonen kun je daarna alsnog persoonlijk opvolgen.’

Hoewel veel zoektermen nog schommelen in populariteit, keert het ‘normale’ zoekgedrag steeds meer terug. Met deze tips doorbreek je de zomerluwte. Denk daarnaast eens aan andere manieren om online zichtbaar te worden. Bijvoorbeeld door te adverteren via viaBOVAG.nl.

Download de whitepaper

Natuurlijk doe jij aan online adverteren. Maar weet je wel zeker dat je hier alles uit haalt? En hoe bepaal je of een verkoopsite echt bij je past? In de whitepaper Zo maak je van online advertenties echte winnaars geven we je de handvaten om hierover na te denken. Én je krijgt tips voor de perfecte leadopvolging. Over verkopen gesproken: wist je dat viaBOVAG.nl dé plek is om je voertuigen aan de man te brengen? Kijk voor meer informatie op mijn.bovag.nl/viabovag!

Download de whitepaper

Zo redde een viaBOVAG.nl advertentie een vakantie
"Hoe meer we online zichtbaar zijn, hoe beter. Daar helpt viaBOVAG.nl bij"
Autobedrijf Vermeulen: “Door viaBOVAG.nl bereik ik veel meer potentiële klanten”

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.