Al tien jaar zet autobedrijf Kneppers CaRe-Mail in om online in contact te blijven met haar klanten. Eigenaar Richard Kneppers, die het in 1966 opgerichte bedrijf van zijn vader overnam, ziet erop toe dat persoonlijke klantbenadering altijd voorop staat. CaRe-Mail ziet hij daarbij als waardevolle ondersteuning.
Zelf contact zoeken met de klant is bepaald niet nieuw voor autobedrijf Kneppers. Voorheen zat Richard met een collega iedere week de postzegels te plakken op zojuist uitgeprinte APK- en onderhoudsbrieven. Richard koos voor CaRe-Mail om dit proces te automatiseren en om eenvoudig de klantendatabase op orde te kunnen houden. Hij geeft drie tips aan ondernemers die ook CaRe-Mail willen inzetten.
Stuur mails die bij jouw bedrijf passen
‘Er zijn oneindig veel berichten die je aan je klanten kunt sturen. Van APK-reminders tot promotiemails. Wij kiezen er heel bewust voor om onze klanten niet te overladen met mails. Dat past niet bij ons, we willen niet pusherig overkomen. We houden het daarom vooral bij de functionele én verrassende berichten, en dat wordt zeer gewaardeerd. Tegelijkertijd gebruiken we het systeem dus om ons klantenbestand up-to-date te houden. Als we een melding krijgen dat een auto van eigenaar is verwisseld, sturen we een mail met de vraag of dat klopt. Zo voorkomen we vervuiling in ons bestand.’
Wees origineel
‘Ieder autobedrijf probeert eruit te springen, maar uiteindelijk lijkt iedereen op elkaar. Een mail over een onderhoudsbeurt is belangrijk, maar bepaald niet origineel. Wij proberen daarom op andere manieren op te vallen. Bijvoorbeeld door klanten op te bellen als ze jarig zijn. En we feliciteren ze ook als hun auto “jarig” is. Dan sturen we ze een fysieke brief en krijgen ze een geurtje voor in de auto en een ballon. Dit kun je trouwens alleen maar goed doen als je je klantdata op orde hebt. Het is niet best als je iemand feliciteert met zijn auto als die allang verkocht is.’
Speel in op wensen van de klant
‘Mailings zijn door de jaren heen steeds belangrijker geworden. Het is nu zelfs zo dat klanten verwáchten dat we ze informeren over bijvoorbeeld het inwisselen van hun winterbanden voor de zomervariant. Het initiatief ligt bij de dealer. Zorg er daarom voor dat je weet wat voor informatie je klanten willen ontvangen, zodat je daarop in kunt spelen. Als wij zo’n reminder sturen over de winterbanden is er in de twee dagen daarna een enorme piek in gemaakte afspraken. We weten dat onze klanten zo’n herinnering graag hebben, dus sturen we die ze ruim op tijd.’
Probeer het uit
Weten wat CaRe-Mail voor jouw bedrijf kan betekenen? Vraag dan een demo aan via dit contactformulier.