Jan van Veen is een ondernemer in hart en nieren. De Chevrolet, Suzuki en Hyundai dealer van Assen biedt naast autoverkoop een breed scala aan dienstverlening; van lease en verhuur tot schadeherstel, van wasserette tot tankstation. Vanuit verzekeringsoogpunt een hele uitdaging; want elke service brengt haar eigen risico's met zich mee. Auto Van Veen is al sinds de oprichting in 1976 verzekerd bij Bovemij.
Gunstig totaalpakket
De heer Van Veen is de eerste om de opeenstapeling van risico's te relativeren. Van Veen: "Natuurlijk moet ik een flink aantal risico's afdekken, mijn verzekeringspolis is meer dan een paar duimen dik. Maar bedrijfstechnisch gezien, spreid ik juist mijn risico's. Als het een jaar slecht gaat met de autoverkoop, kan ik dat compenseren met andere activiteiten. Bovendien heb ik samen met Bovemij één totaalpolis samengesteld, dat is een stuk gunstiger dan alle bedrijfsonderdelen los verzekeren. Ik ben daar heel tevreden over."
Aandacht voor preventie
"Een goede verzekering belangrijk, maar ik vind: als je vaak schade hebt, heb je je zaken niet goed op orde. Ik doe er alles aan om schade te voorkomen. Maar tijden veranderen en je moet alert blijven. Waar autodealers op dit moment bijvoorbeeld door geteisterd worden is airbagdiefstal. In één nacht zijn bij mij een flink aantal airbags uit de auto's gehaald. Ik had alleen een hek om de auto's op het terrein te houden, maar die airbags gooien ze er gewoon over heen. Ik heb meteen actie ondernomen en schrikdraad op het hek laten aanbrengen. Dat staat in verbinding met het alarmsysteem, als ze het doorknippen gaat het alarm af. Zo doe ik wat ik kan om risico's te beperken. De investering verdien ik vanzelf terug; bij Bovemij krijg ik flinke premiekorting als ik weinig schade claim."
Reputatie koesteren
"Naast de beoogde premiekorting is er nóg een zwaarwegende reden waarom de heer Van Veen weinig schade claimt. Van Veen: "Schade is niet alleen een financiële kwestie, op de langere termijn is reputatieschade veel erger. Ik probeer schade zoveel mogelijk te voorkomen, maar als het voorkomt probeer ik het eerst met de klant zelf te regelen. Dat is heel wat waard hoor, als je er samen uitkomt. Gewoon ter plekke de klant tegemoet komen, zorgen dat hij met een tevreden gevoel wegrijdt. Service is de belangrijkste meerwaarde waarom klanten bij je terugkomen. Daar sta ik persoonlijk voor in, met Bovemij pal achter me."