Jan Paul Kerkhof is de derde generatie in het rijtje eigenaren van het familiebedrijf Shell B. Kerkhof, dat in 1928 is opgericht door zijn opa. Het bedrijf was oorspronkelijk een kolen- en oliehandel, maar is inmiddels een tankstation en wasstraat met drie locaties.
Familiebedrijf
Kerkhof is opgegroeid in een ondernemersfamilie en van jongs af aan betrokken geweest bij het bedrijf. Kerkhof: “Ik ben hier opgegroeid en heb vroeger veel op zaterdagen gewerkt, waardoor ik goed heb kunnen kijken hoe het eraan toe ging.” Kerkhof vindt de vrijheid van het ondernemerschap heerlijk en is voorlopig niet van plan ermee te stoppen. Of er ooit een vierde generatie Kerkhof eigenaar wordt van het bedrijf? “Mijn kinderen vinden het een leuk vooruitzicht, maar het is nog te voorbaardig om dat te bekijken.”
Economische crisis: uitdagingen en kansen
De economische crisis heeft veel invloed gehad op Shell B. Kerkhof; het bedrijf kreeg voor het eerst in de geschiedenis te maken met een terugloop. Kerkhof heeft echter ook veel profijt gehad van de crisis. Waar velen zich voornamelijk bezig hielden met kostenbesparing, besloot Kerkhof om te investeren: “In de tijd van de economische crisis heb ik drie kantoorpanden gekocht, die ik vervolgens heb laten ombouwen tot wasstraat. Dit was alleen mogelijk doordat de panden destijds heel goedkoop waren.” Kerkhof beaamt dat deze investeringen risicovol waren, maar kan met trots concluderen dat hij uiteindelijk sterker uit de crisis is gekomen. “Het was een risico en we hebben veel geluk gehad, maar ik denk niet dat veel bedrijven kunnen stellen dat ze sterker uit de crisis zijn gekomen.”
Een milieuvriendelijk alternatief
Nu de economie weer aantrekt, kijkt Kerkhof ambitieus naar de toekomst. Hij loopt voorop in de nieuwste ontwikkelingen. “Mensen willen milieuvriendelijker rijden, dus ik bied ze een alternatief.” Dit alternatief wordt geboden door de pomp met groengas: een transitiebrandstof naar waterstof. De energietransitie naar waterstof die in opkomst is, gaat volgens Kerkhof van grote invloed zijn op tankstations. Daarom wil Kerkhof een van de eerste tankstations zijn met waterstof. “Ik vind het leuk om met deze nieuwe ontwikkelingen bezig te zijn, maar het is ook strategisch: er is straks niemand in de buurt die hetzelfde gaat doen, waardoor we de eerste klanten kunnen pakken.”
Een op maat gemaakte verzekering
Een paar jaar geleden is Kerkhof overgestapt naar Bovemij. Kerkhof: “Het voordeel van Bovemij is dat het geld binnen de branche blijft.” Daarnaast vindt Kerkhof het noodzakelijk om een specialistische verzekering te hebben. De op maat gemaakte verzekering van Bovemij bevalt daarom goed: “Het is een verzekering met kennis van de branche; Bovemij weet waar het mee bezig is.”