Van de eerste naar de tweede coronagolf. Jan Hofstede, CEO van dealerbedrijf Zeeuw & Zeeuw, vertelde in april hoe hij zijn onderneming door de coronacrisis stuurde. Hoe gaat het momenteel met zijn bedrijf? En hoe kijkt hij vooruit naar 2021?
Vijf succesfactoren voor je onderneming in coronatijd noemde Jan Hofstede afgelopen april. De derde (‘communiceer duidelijk’) sprong er wat hem betreft bovenuit. Zelf gaf Zeeuw & Zeeuw het goede voorbeeld, door medewerkers én klanten te informeren via telefoon, mail en vlogs.
Hoe heb je het jaar 2020 ervaren?
“Ondanks de vreemde situatie is het voor ons een goed jaar geweest. We hebben weliswaar iets minder nieuwe auto’s verkocht, maar de tweedehands verkoop steeg flink. Ook qua aftersales zijn we heel tevreden. Omdat veel van ons werk niet vanuit huis kan, lag onze focus vanaf het begin op het creëren van een veilige werksituatie. En natuurlijk op de communicatie richting klanten en medewerkers. We wilden laten zien dat we het serieus nemen en dat we goed met de maatregelen omgaan. Dat zorgt voor vertrouwen bij klanten en werknemers.”
Zeeuw & Zeeuw vindt het belangrijk om enthousiasme in het bedrijf te houden. Dat gebeurt onder meer via creatieve acties, vertelt Jan. “In juli en augustus hadden we bijvoorbeeld de ‘Alleen samen-weken’. We werkten hiervoor samen met allerlei lokale restaurants. Iedereen die een auto kocht, kreeg daarbij een restaurantbon van honderd euro cadeau. Dat is leuk voor de klant, de restauranteigenaren én voor ons. Zulke acties brengen een positieve vibe in het bedrijf, en dat is in moeilijke tijden essentieel.”
Wat zijn je goede voornemens voor 2021?
“Dit jaar zijn we versneld aan de gang gegaan met klanten helpen op afstand. Denk aan de proefrit aan huis, videobellen met klanten en filmpjes maken over reparaties. In 2021 willen we daarmee doorgaan, we zetten techniek slim in. De situatie zoals die was vóór corona komt niet meer terug, wij willen klaar zijn voor de periode erna. Persoonlijke aandacht speelt daarbij een belangrijke rol. We merken nu al dat onze klanten dat enorm waarderen.”
Heb je nog tips voor andere ondernemers?
“'Word actief’, is mijn belangrijkste tip. Klagen heeft ontzettend weinig nut. Verzin leuke acties, organiseer activiteiten. Dat vinden je klanten prettig, maar het brengt ook energie in je organisatie. Of het nu groot- of kleinschalige activiteiten zijn, het is allemaal goed voor je bedrijf. Iedereen moet zich aanpassen aan de situatie, dan kun je er maar beter het beste van maken.”