Bijna overal ter wereld ben je verplicht om een WA-verzekering te sluiten voor je auto, motor, caravan of ander motorrijtuig. Hier hoort ook een groene kaart bij. Maar wat is een groene kaart precies? En moet je deze altijd bij je hebben? In dit artikel geven we je antwoord op de meest gestelde vragen over de groene kaart.
Wat is een groene kaart precies?
Een groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs waarmee je kunt aantonen dat je motorrijtuig verzekerd is. Wanneer de verzekering eindigt, vervalt ook de WA-dekking en daarmee de geldigheid van de groene kaart. De groene kaart wordt door de verzekeraar afgegeven en kan de vorm hebben van een pasje of een document. Op de groene kaart vind je de volgende informatie:
Het groene kaart nummer. Dit nummer heb je nodig als je een schadeformulier moet invullen.
Het kenteken van het verzekerde motorrijtuig.
De geldigheid van de verzekering (periode).
Het dekkingsgebied (landen) én de landen waar geen dekking is (aangegeven met een kruis).
Vaak staat op de groene kaart ook informatie over hulpverlening en belangrijke telefoonnummers die je in geval van nood kunt bellen.
Wat is de maximale duur voor de groene kaart in het buitenland?
De maximale duur is zes maanden. Verblijf je langer in het buitenland? Dan ben je verplicht om in dit land een verzekering af te sluiten.
Is de groene kaart van mijn autoverzekering ook geldig voor mijn caravan, vouwwagen of andere aanhanger?
Dit hangt af van het gewicht van de aanhanger.
Is je caravan, vouwwagen of andere aanhanger lichter dan 750 kg en heeft deze geen eigen kenteken? Dan staat de aanhanger genoteerd op de groene kaart van de auto. Met deze groene kaart geeft je autoverzekeraar dan aan dat je caravan WA verzekerd is. In de landen die op de groene kaart staan. De schade die je een ander toebrengt met je caravan wordt dan verhaald op je autoverzekering.
Is je caravan, vouwwagen of andere aanhanger zwaarder dan 750 kg en heeft deze een eigen kenteken? Dan heb je hier in Nederland en de meeste andere Europese landen geen aparte groene kaart voor nodig. Duitsland, Polen en Spanje vormen hierop een uitzondering; in deze landen moet je wel een tweede groene kaart voor je caravan bij je hebben. Dit is ook het geval als je naar een bestemming op weg bent en door een van deze landen rijdt. Deze groene kaart kun je aanvragen bij je autoverzekeraar, niet bij je caravanverzekeraar.
In welke landen is een groene kaart verplicht?
Binnen de EU is het niet verplicht om een groene kaart bij je te hebben. Je hebt bij schade voldoende aan het Europees Schadeformulier, je polisnummer en eventueel het alarmnummer. Buiten de EU is het in de volgende landen verplicht een groene kaart te kunnen tonen bij een grenscontrole of schade:
Albanië
Bosnië (en Herzegovina)
Israël
Iran
Marokko
Moldavië
Montenegro
Oekraïne
Rusland
Servië
Tunesië
Turkije
Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië
Wit-Rusland
Als je de groene kaart in deze landen niet bij je hebt, kan justitie de conclusie trekken dat je auto niet verzekerd is, waarmee je het risico loopt op een boete.
Waarom dan toch het advies van veel organisaties om de groene kaart ook binnen de EU mee te nemen?
Nog lang niet iedereen is er aan gewend dat het kunnen tonen van de groene kaart binnen de EU niet meer verplicht is. Het meenemen van de groene kaart kan dan discussie voorkomen als er onderweg iets gebeurt. Dus geen paniek als je hem vergeet, het niet bij je hebben van de groene kaart is niet strafbaar en er zal in de meeste gevallen ook niet om worden gevraagd.
Hoe kom ik aan een groene kaart?
Heb je een handelsvoorraadverzekering bij ons? Dan kun je heen eenvoudig een groene kaart aanvragen via mijnOndernemersportaal, onder het menu GPS of Wagenparken onder Verzekeringen. Heb je een leaseauto, verhuurauto, lesauto en/of privéauto bij ons verzekerd? Dan krijg je automatisch de groene kaart toegestuurd bij een aanmelding en prolongatie.
Moet je groene kaart op groen papier geprint zijn?
In veel landen is de originele groene kaart niet verplicht. Een digitale groene kaart is voldoende in alle 28 landen, Andorra, Liechtenstein, IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Groene kaarten die “wit” worden afgedrukt kúnnen voor problemen zorgen in het buitenland, als ze niet worden geaccepteerd als geldige groene kaart. In Albanië, Azerbeidzjan, Bosnië-Herzegovina, Iran, Israël, Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Tunesië en Turkije heeft een bestuurder sowieso altijd een originele papieren groene kaart nodig.