Hans van den Brug: "De vette jaren zijn voorbij, de branche staat onder druk"

In tegenstelling tot veel collega’s in de branche heeft Autoland Van den Brug met een eigen auto-, lease- en schadebedrijf alles in huis. Een bewuste keuze, volgens directeur Hans van den Brug, die liefst focust op nog meer differentiatie.

Er is geen sector waar de laatste jaren zoveel klappen zijn gevallen als in de autobranche. Hans van den Brug mag niet klagen. Zijn bedrijf overleefde ‘topcrisisjaar’ 2008, mede door de onvoorwaardelijke inzet van al zijn medewerkers. ‘Ze zeggen weleens: never waste a good crisis. Dat is precies wat we hebben gedaan. Juist op het lastigste moment zijn we gaan accelereren. En dat doen we nog steeds.’

Gebruikte auto’s

Kern van Autoland’s filosofie - in 2013 gekozen tot Audidealer van het jaar - is de focus op differentiatie. Van den Brug: ‘Het rendement op onze gebruikte auto’s is aanzienlijk verbeterd, omdat we de markt hebben opgeknipt. Een jonge auto van maximaal twee jaar kent andere USP’s dan een van vijf jaar. Ook de bijkoopkanalen zijn anders. Per productmarktcombinatie is meer kennis en specialisatie nodig om écht succesvol te zijn. Ook hebben we een eigen onderdelendienst opgezet, zodat levering van onderdelen aan monteurs en aan schadebedrijven en universelen een eigen focus krijgt.’

Vette jaren

Of dit een garantie is voor de toekomst, weet Van den Brug niet. ‘De vette jaren zijn voorbij, de branche staat onder druk. Zin om te capituleren heb ik allerminst, maar dat de kosten omlaag moeten is duidelijk. Misschien ga ik uiteindelijk door met een kleiner bedrijf en minder vierkante meters. In 2018 wil ik de huisvestingskosten met 30% hebben teruggebracht. Wat er ook gebeurt, ik ga door met dat waar mijn opa in 1923 mee begon: bewijzen dat we beter zijn dan de rest!’

Heb je een vraag?
Neem dan contact met mij op of met een van mijn collega's.