Aan de rand van Helmond ligt sinds 2007 de Autodroom: een unieke combinatie van bedrijven in de automotive sector die elkaar versterken. Initiator is Frank van den Nieuwenhuijzen, eigenaar van Van den Nieuwenhuijzen Auto’s en Brabant Auto Lease en mede-eigenaar van Carmovement en Suzuki- en KIA-dealer VDNS. Maar vooral: een automan. ‘Ik wil mijn klanten iets extra’s bieden.’
Dat Van den Nieuwenhuijzen in de mobiliteitsbranche terecht zou komen werd al vroeg duidelijk: op zijn 13e had hij al een bloeiende handel in bromfietsen en motoren. ‘Geen mooie, blinkende brommers, hoor. Het reed, maar daar was alles mee gezegd.’ Na zijn HAVO afgerond te hebben ging Van den Nieuwenhuijzen naar de IVA waar zijn liefde voor auto’s nog verder groeide. Van den Nieuwenhuijzen werkte vervolgens als autoverkoper voor diverse autobedrijven. Bij ACN Nissan Eindhoven nam hij in 1987 plaats op de directeursstoel. ‘Toen ik daar 4 jaar had gezeten, vond ik het tijd om zelf Nissandealer te worden. Ik begon in mijn thuisgebied Helmond en ben daar nooit meer weggegaan.’
Een stap verder!
Het viel Van den Nieuwenhuijzen al snel op dat je als dealer ook heel wat klanten moet teleurstellen. ‘Je kunt hen een Nissan bieden, maar niets meer. Ik vond dat het anders moest. Ik wilde een stap verder gaan; mijn klanten iets extra’s bieden. Toen heb ik de formule Autodroom bedacht: een plek waar alle facetten van de autobranche bij elkaar gebracht worden.’ In 2007 opende Autodroom Helmond, waar Van den Nieuwenhuijzen zijn KIA- en Suzuki-dealerschap voert. Op 8000 m2 werken 5 autobedrijven samen: Carmovement, Van den Nieuwenhuijzen Auto’s, Brabant Auto Lease, Bekkers Autoschade en Car Cleaning Helmond. De eerste drie bedrijven zijn geheel of gedeeltelijk in handen van Van den Nieuwenhuijzen, de laatste twee niet. ‘Met hen werken we wel heel nauw samen.’
Klanten bedienen
De automarkt ziet er een stuk anders uit dan Van den Nieuwenhuijzen in 2007 bij de start van de Autodroom verwachtte. ‘Ik ben dan ook constant op zoek naar nieuwe manieren om klanten te kunnen bedienen; ik pas mijn formule steeds aan om ‘m nog steviger te maken.’ Zo startte hij in 2013 met een eigen leasemaatschappij. ‘Ik zag dat leaseklanten ergens anders naar toe gingen, terwijl ik ze misschien wel zou kunnen helpen. Toen ben ik dat gewoon gaan doen.’ Van den Nieuwenhuijzen zocht contact met Bovemij om de verzekeringen voor zijn leaseauto’s te regelen toen hij erachter kwam dat Bovemij-dochter Care4Lease het volledige beheer van het wagenpark voor hem kon regelen. ‘Dat is echt een prettige samenwerking.’
Daarom zit ik bij Bovemij
Sinds Van den Nieuwenhuijzen begin jaren negentig met zijn eigen bedrijf startte, is hij al bij Bovemij verzekerd: ‘Ik heb voor Bovemij gekozen door haar kennis van de automarkt. Daar snappen ze dat ik de ene maand een voorraad heb ter waarde van 6 ton en een maand later weer van 1,3 miljoen. Daar moet je bij andere maatschappijen niet mee aankomen. De mensen van Bovemij zijn zeer kundig en snappen de markt. Dat is ook niet gek, want Bovemij doet niets anders. En dat geeft mij een gerust gevoel.’
Van den Nieuwenhuijzen zet sinds een jaar of 5 zwaar in op de verkoop van autoverzekeringen van Bovemij. Mensen die een Suzuki of KIA kopen, krijgen een aanbod voor de Suzuki- of KIA-verzekering, zij die een occasion kopen voor de BOVAG Autoverzekering. ‘Door dat te doen, zorgen wij ervoor dat de klanten aan ons gebonden worden. Bij schade komen ze ook weer bij ons terecht, waardoor onze werkplaats gevuld wordt en de klanten door hun vertrouwde partij geholpen worden. En wij krijgen er ook nog eens provisie voor!’
Van den Nieuwenhuijzen is erg tevreden over de autoverzekeringen van Bovemij. ‘Er zitten geen slimme trucjes in: what you see is what you get. En dat is prettig verkopen. Want je weet dat als de polis afgesloten is de klanten altijd tevreden zijn.’