Welke gegevens mag je wel en niet opslaan? Hoe lang mag je informatie bewaren? Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei 2018 zijn dit vragen waar Nederlandse bedrijven mee te maken hebben. Wat heeft een jaar AVG de mobiliteitsbranche opgeleverd en hoe ga je als ondernemer goed met deze wet om?
oezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontving sinds de invoering van de wet bijna tienduizend AVG-gerelateerde klachten van consumenten. Ongeveer een derde van die klachten betrof een schending van een privacyrecht. Mensen kregen geen inzage in hun gegevens als ze daarom vroegen of het lukte niet hun persoonsgegevens ergens te laten verwijderen.
Consument in tweestrijd
Ondanks dat AP voorlopig weinig boetes uitdeelt, moeten bedrijven de wet wel degelijk serieus nemen. Niet voldoen aan de AVG kan behalve een boete namelijk ook reputatieschade opleveren. Consumenten kiezen niet snel voor een bedrijf dat steken laat vallen op het gebied van dataprivacy. Meer rechten voor consumenten – een van de doelen van de AVG – is daarmee behaald. Zij hebben bijvoorbeeld het recht om informatie op te vragen. Of het recht om vergeten te worden. Krijgen ze dat niet, dan kunnen ze een klacht indienen bij de AP.
Maar tegelijkertijd zorgt de wet bij veel consumenten voor een dilemma. Het gemak waarmee aanbiedingen bij hun interesses aansluiten is handig, maar brengt ook een nieuwe angst met zich mee: de groeiende markt van grote dataverzamelaars. Wie weet wat van mij en wat gebeurt er met mijn gegevens? Consumenten moeten accepteren dat privacy tegenwoordig soms een uitruil is waarbij je concessies moet doen.
Ondernemers aan zet
De AVG treft ieder bedrijf, van kleine ondernemer tot multinational. Bedrijven in de mobiliteitsbranche plaatsen bijvoorbeeld camera’s op hun bedrijfsterrein. Maar wat gebeurt er met de beelden op deze camera’s? Worden deze bewaard? Mag dit volgens de AVG? En wat zijn de regels als je een kopie van een paspoort maakt als iemand langskomt voor een proefrit? De AVG is niet een wet die je even vluchtig doorneemt, het is een oerwoud van regels met mitsen en maren. Wil je als ondernemer dus écht goed op de hoogte zijn van wat wel en niet mag, zoek dan hulp.
Onze professionals bieden hulp
Bij Bovemij hebben we professionals die zich volledig op de AVG-wetgeving hebben gestort. Ze kennen alle ins en outs van de wet, met name voor de mobiliteitsbranche. Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we vier standaard AVG-pakketten ontwikkeld. De pakketten variëren van een persoonlijke toelichting tot uitgebreide hulp.
Heb je een losse vraag? Ook daar hebben we een antwoord op. Onze afdeling Rechtshulp is telefonisch (024 751 22 15) of via mail (rechtshulp@bovemij.nl) te bereiken. BOVAG-leden profiteren van een gunstig adviestarief van € 133,- per uur (exclusief btw). Niet-leden betalen € 190,- per uur (exclusief btw).
Zeker weten dat ook jouw bedrijf AVG-proof is? Check het bij onze specialisten. Zo ben je helemaal op de hoogte én behoud je tegelijkertijd het vertrouwen van je klanten.